Sunday 8 January 2017

FST........SECARA KEBETULAN SAJA SAMA PENERBANGAN


( dari KL/Kota Kinabalu)

OLEH: ISMAILY BUNGSU-FST
Sunday January 08/2017

BILA saja fotonya DS Shafie Afdal dan Kak Wan tersebar di media sosial, maka ributlah laman sosial menyatakan segala macam dan prasangka dilontar pelbagai, saya jadi bingung dan senyum2 saja sendirian.

Saya sengaja tidak mahu respons sebab saya mahu membaca apa saja dalam fikiran penulis politik dan politikus kita di Sabah tentang pertemuan itu.

Ada yang mengatakan konon DS Shafie Afdal menyambut ketibaan Presiden keadilan itu di lapangan terbang Kota Kinabalu dan ada pula yang mengatakan sudah terang bersuluh lagi.

Banyak sangat tafsiran dan gambar-gambar juga banyak disebarkan dan saya yang memang tahu hanya tersenyum dan sama menulis sebar gambar berkenaan untuk maksud menambahkan serinya politik kita di Sabah. Memang menarik semacam artis pula kelihatannya.

Mentafsir dan menelaah apa saja yang disebar itu hak peribadi dan semua orang boleh saja membuat tafsiran tetapi hakikat sebenarnya segala tafsiran itu semuanya salah dan tidak betul.

Semalam memang saya bertelefon dengan DS Shafie Afdal yang dia akan ke Kota Kinabalu kesan menghadiri acara esok di Keningau bertolak subuh.

Lalu tadinya dia ke Kota Kinabalu dan secara kebetulan tanpa ia duga Presiden Keadilan/Kak Wan Azizah juga sama dalam penerbangan berkenaan dan bila sama turun mereka sembang dan ramailah yang memotret seolah DS Shafie Afdal menunggu Kak Wan di Airport.

Kesan foto-foto itu tersebar maka ramailah yang membuat komen/berprasangka yang bukan-bukan padahal sebenarnya pertemuan itu hanyalah kebetulan dan  Shafie  sendiri tidak tahu yang kak Wan Azizah ke Kota Kinabalu untuk hadiri acara di Dewan Hakka esok pagi di Kota Kinabalu.

Sebenarnya Shafie Ke Kota Kinabalu kesan ada beberapa acara di Keningau esok dan saya sendiri akan mengiringi sama DS Shafie Afdal ke Keningau esok bertolak kala subuh nanti.

Nah, apakah harusnya yang beda parti tidak bersapaan atau wajah saling memperlihat seperti kena tampar malaikat?

Gandhi kata dia tidak punya seorang musuh dalam dunia ini kecuali yang beda pendapat dan meski beda parti tetapi tidak seharusnya terus menjauh kala ketemu dan kalau ada yang demikian itu jelas layak menjadi pemimpin politik Urang Utan di Sipilok.

Begitulah yang diceritakan dan baru sebentar DS Shafie telefon saya lagi dan ia membaca semua catatan orang lain dan katanya "biarlah mereka menyangka yang bukan-bukan dan WARISAN harus jalan terus tanpa menoleh ke belakang"

Selanjut sekali lagi ia nasihati ahli-ahli WARISAN untuk selalu tabah, sabar dan siap sedia hadapi PRU-14 yang dijadualkan tahun ini sekitar Mei-Ogos depan.


No comments:

Post a Comment