Thursday 12 January 2017

FST....CERITA HAL KISAH ORANG TUA


(buat nenekku di atas bukit
kampung asalku sungai api tenom)

KARYA: NURLIYANA ABDULLAH-FST
Khamis Januari 12/2017

ORANG kampung yang miskin bertanam padi, pak menteri orang kaya datang mencuri. tiap election datang ke desa duduk bersila di beranda rumah kita dijanjikan istana indah sesudah menang bernama juara election mereka hilang di kota joli ke luar negara sambil sering di putrajaya ia tanya projek mana belum masuk ke kantung anak bini suku sakat mereka.

Orang kampung terus menunggu hadirnya seorang vip bernama pak menteri dan kekadang mereka ke kota untuk seminggu baru sampai dan tiba-tiba pak menteri tiada di pejabatnya lalu seorang pembantu khas merah pipinya menyatakan pak menteri lagi ke kota besar dipesannya minggu depan datang lagi.

Seorang tua dari desa seminggu baru sampai di kota terpaksa kembali dibawanya hati resah dan duka di pintu ia duduk melihat lori sawit dan balak melintasi halaman rumah berdebu merah entah milik siapa dan menteri mana punya.

Demikianlah ceritanya seorang tua yang lagi tinggal di desa saya di pedalaman tanpa api letrik dan air paip hanya ada sungai yang tercemar dan malam mereka guna suluh minyak tanah tapi minyak tanah susah dapat.

Kecewalah seorang tua dan warisan hilang ditikam keris puaka malaya dan ia dengar ada warisan bakal tampil memperjuangkan kehidupan mereka yang jauh tertinggal.


No comments:

Post a Comment