Tuesday 22 July 2014

WARGA PAKISTAN JUAL BAJU T TULISAN KALIMAH ALLAH APA TINDAKAN JAIS DAN JAKIM SELANJUTNYA

Written by Admin

OLEH: WAN SALMAH WAN DZULKIFLIE

KUALA LUMPUR  Belum pun reda kes wanita warganegara Korea memakai baju tertera ayat suci al-Quran yang telah menimbulkan kontraversi di kalangan masyarakat Islam diseluruh negara ini pelbagai persepsi diutarakan dilaman-laman sosial FB.











SIAPA YANG HARUS   DIPERSALAHKAN.....Pembeli atau sipenjual

Kini timbul pula kes baru  di mana  di sebuah pasar raya di Ampang baru-baru ini, sebuah gerai di pasar raya di Semenyih pula dikesan menjual baju T tertera kalimah Allah.

Baju yang mempunyai corak dengan tulisan jawi bertulis kalimah Allah di tengah-tengahnya, dijual dengan harga RM10 sehelai pakaian tersebut dijual dengan tiga pilihan warna iaitu kuning, merah dan biru.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Datuk Johan Abdul Aziz berkata, pemilik gerai tersebut yang merupakan warga Pakistan dikatakan telah menjual pakaian terbabit sejak awal Ramadan lalu.

"Peniaga itu mendakwa dia tidak mengetahui perkara tersebut sebagai kesalahan atau dianggap tidak menghormati Islam.

"Jadi kami terpaksa membeli kira-kira 20 pasang baju itu sebagai bahan bukti kepada pihak berkuasa kerana tiada kuasa untuk merampasnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Johan yang juga merupakan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Selangor berkata, ekoran itu, pihaknya turut membuat laporan polis agar pihak berkuasa dapat mengambil tindakan terhadap mereka terlibat.

"Kami berharap Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) memandang serius perkara ini serta mengambil tindakan," ujarnya.

Wartawan Portal Online Free Sandakan Today.Net (KL) telah menemui  beberapa orang pelanggan  di sekitar Lemba Kelang dan Jalan Gombak sebagai orang Islam mereka seharusnya faham tulisan Kalimah  Allah tidak seharusnya di cetak di baju atau di mana sahaja tempat yang tidak  bersesuaian dan juga sipeniaga tadi harus tahu hukum hakam Islam kenapa mahu beli barang tersebut dari agen kemudian dijual kepada umum.

"Bagi yang bukan Islam bila mereka melihat warna dan corak tulisan jawi itu berunsur Kalimah Allah  di baju mungkin menarik lantas  mereka berminat terhadap corak tersebut  kemudian membelinya  ini siapa yang harus dipersalahkan kalau bagi orang Islam yang memakainya  mereka boleh diambil tindakan kalau bukan beragama  Islam apa yang kita harus buat hannya sekadar mampu  menegur secara diplomasi.

Yang menangung dosa besar dan menanggung akibatnya ialah dipembuat baju dan juga si penjual kepada orang ramai sipenjual tidak boleh melarang   orang ramai membeli baju bertulisan jawi dan Kalimah Allah itu hak mereka? kata Omar Salim.



No comments:

Post a Comment