Sunday 13 July 2014

MPWK P186 SANDAKAN BERJAYA ANJUR PROGRAM TEDARUS AL QURAN DAN BERBUKA PUASA

Written by Admin

OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO SAFFIE S JUMADI


SANDAKAN:-  Di bulan Ramadan Al-mubaraq ini yang penuh berkat banyakanlah mengerjakan ibadah selain bersolat, berpuasa  banyakan bersedekah kepada anak-anak yatim, ibu-ibu tunggal dan golongan miskin tergar besar pahala dan banyak  ganjaran yang diberikan oleh Allah SWT kemudian hari.

Berpuasa adalah  merupakan ibadah rukun Islam yang keempat dan wajid dilakukan oleh para muslimin  dan muslimah dan berpuasa juga  bukan sekadar untuk  menahan kelaparan dan dahaga berpuasa juga adalah untuk menahan hawa nafsu untuk  mengelakan  melakukan  perbuatan-perbuatan  perkara-perkara  mungkar sama ada dari segi perkacapan mahupun melihat perkara-perkara yang boleh mengurangkan palaha dan membatalkan puasa kita.

Pengerusi Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) kawasan P186 Parlimen Sandakan Noraini Sulong ketika berucap di majlis program Karisma Ramadan  anjuran MPKW yang diadakan di Masjid Jannatun Naim Sri Taman petang tadi.

Katanya peranan dan fungsi MPKW diwujudkan disetiap kawasan parlimen oleh Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga  untuk menjurus bagi membantu golongan wanita dalam pelbagai aspek termasuk sosio ekonomi dan juga kebajikan.



“Yang membarisi jawatankuasa MPKW ini mereka adalah terdiri daripada ahli-ahli parti komponen  Barisan Nasional (BN) termasuk badan-badan NGO lainnya untuk

menganggotai majlis ini  agar dapat  bekerjasama dalam menjalankan apa saja aktiviti-aktivitinya dari masa kesemasa” ujarnya.

Sementara Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO) Kawasan Elopura Mohd Hj Utung @Abdul Hamid dalam ucapan perasmian pada majlis tersebut antara lain menjelaskan dibulan Ramadan Al-Mubaraq yang mulia ini masyarakat selain  diperintahkan berbuasa, membayar zakat fitra, bersembahyang  ini yang memang dituntut oleh agama Islam sebagai satu ibadah perlu dilakukan.

“Sebagai pengisian masa kita berbuasa sebulan  ada baiknya kita membaca Al-Quran atau yang disebut bertedarus Al-Quran ini menambahkan  lagi pahala kita   dan ganjaran daripada Allah”ujarnya.

Mohd juga memuji pihak MPWK P186 Sandakan  di bawah pucuk pimpinan Noraini Sulong kerana begitu mengambil  berat  dan prihatin terhadap aktiviti-aktiviti keagamaan  disepanjang  bulan Ramadan dan ini juga merupakan satu amal ibadah mudah-mudahan segala amal yang dilakukan mendapat

Sementara menunggu majlis berbuka puasa pada jam 6.26 pm  ceramah agama yang bertajuk” Nikmat dan Pahalanya Orang Yang Berpuasa Dibulan Ramadan” yang disampaikan oleh Haji Awang @Omar Japar penceramah daripada USIA Bahagian Sandakan. 

Seramai 50 orang umat Islam dipersekitaran  telah menyertai Tedarus Al-Quran yang bermula dari jam 2.00 hingga 4.00 petang.

Turut hadir pada majlis tersebut Ahli Jawatankiuasa MPKW P186 Lily Ho LDP Steven Chin LDP dan Lily  Aw dari Gerakan.


No comments:

Post a Comment