Saturday 19 July 2014

SEPASANG SUAMI ISTERI TINGGAL DI BAWAH KOLONG TELAH DISINGKIR OLEH ANAK-ANAK YANG SUDAH KAYA RAYA

Written by Admin

OLEH: SAIMON S JUMADI
 
SEKONG:- Betul juga apa yang telah diperkatakan oleh segelintir masyarakat  di zaman serba serbi ,moden ini baik anak kandung kah saudara mara kah atau keluarga bila sudah kaya senang lenang dengan kebendaan dan harta dunia bapa dan ibu mereka sanggup dipinggirkan dengan alasan kalau memelihara bapa atau emak atau saudara yang sudah tua akan mendatangkan sial 44 inilah istilah anak-anak zaman sekarang.

Ini terbukti dimana sepasang suami isteri warga emas di Kampung Lupak Meluas kawasan DUN Sekong telah tinggal di bawah rumah (bawah kolong)  mereka tidak dbenarkan tinggal bersama-sama keluarga mereka yang lain.

Kemiskinan yang membelenggu sepasang suami isteri itu tiada sesiap yang mahu ambil tahu sihat kah sakit kah makan kah mereka dibiarlan begitu saja oleh anak-anak mereka benar-benar menghayati hati  kerana tiada pemimpin sama ada ketua kampung atau Pengerusi JKKK yang mahu ambil tahu untuk  membantu sepasang suami isteri ini.

Dalam pada itu Yang Dipertua PAS Haji Hamza Hj Abdullah bersama rombongannya yang telah diberitahu mengenai kedaan kedua-dua warga emas itu bergegas pergi ke Kampung Lupak Meluas untuk melihat sendiri keadaan sepasang suami isteri yang dicampak seperti sampah oleh keluarga dan anak-anak mereka.

Dalam lawatan Hj Hamzah itu telah memberikan sedikit bantuan untuk  kedua warga emas itu berbuka puasa seterusnya menyambut hari lebaran yang dalam kedaifan.


TREND ANAK-ANAK SEKARANG...Kalau menjaga ibubapa yang sudah uzur
akan membawa sial 44 hari susah rezeki nak masuk dakwa  anak-anak mudah sekarang














Ditanya anak-anaknya tidak pernah menjengoknya apa tak agi saudara mara mereka dengan alasan bikin sial kalau kita melawat orang miskin, zaman sekarang orang kaya kita pandang kita hormat kalau minkin biarlah mampus ini trend anak-anak muda sekarang 80 peratus durhaka kepada kedua ibubapa mereka yang membesarkan menyekolahkan semuanya   tidak  dipandangapa bila mereka jadi orang yang termana malu  konon kalau seseorang nak membela bapa dan ibu mereka  sndainya ibubapa mereka  mati lantas orang lain yang menguruskan mayat- mayat  untuk disemadikan namun anak-anak  mereka jauh panggang dari api.

No comments:

Post a Comment