Tuesday 22 July 2014

MP SANDAKAN WONG DAN NAIB PENGERUSI DAP FRANKIE POON HADIR DIMAJLIS BERBUKA PUASA BERSAMA PENDUDUK

Written by Admin 

OLEH: SAIMON S JUMADI


TANJUNG PAPAT:- Bulan Ramadan Al-Mubaraq bukan saja disebut sebagai bulan keampunan atau bulan menahan kelaparan, kehausan dan bulan beramal dan  bulan Ramadan juga merupakan bulan perpaduan.

Disepanjang bulan yang mulia ini bukan saja badan-badan NGO badan-badan amal kebajikan  mahupun pertubuhan politik mengadakan majlis berbuka puasa bahkan orang perseoranganpun  yang mempunyai sedikit kemampuan mereka turut mengadakan majlis yang sama.

Kenapa ia disebut sebagai  bulan perpaduan antara sebabnya tetamu yang dijemputan datang untuk sama-sama berbuka puasa bukan  sahaja rakan dan sahabat andai yang beragama Islam bahkan kawan-kawan  yang berlainan keturunan dan agama turut meraikan majlis tersebut ia merupakan sebagai anjakan suntikan semangat siratulrahim antara satu sama yang lain.

Petang kelmarin seorag hamba Allah Osman @Tawil  salah seorang penduduk diperkampungan setinngan Bukit Sim-Sim Tanjung Papat  telah mengadakan majlis berbuka puasa secara sedarhana bersama-sama  dengan penduduk masyarakat serempat

Sambutan amat menggalakan lebih 60 orang penduduk kampung yang berhampiran telah menghadiri majlis tersebut dengan suasana penuh kegembiraan

Dan yang menjadi kebanggaan kepada penduduk setempat bilamana kehadiran rombongan yang diketuai oleh Ahli Parlimen Sandakan (DAP) YB Stephen Wong Tien Fatt dan Naib Pengerusi DAP Sandakan yang juga mantan calon DUN Tg Papat Frankie Poon mereka bersama-sama berbuka puasa.

“Saya dan keluarga saya sudah tinggal diperkampungan ini hampir 30 tahun belum pernah mana-mana pemimpin politik sama ada Wakil Rakyatnya mahupun pemimpin-pemimpin lainnya  apa  lagi menjengok walaupun  dijemput pada hari raya mereka langsung tidak datang. inilah kali pertama seorang pemimpin daripada pembangkang khususnya DAP sudi datang kerumah saya yang serba serbi kekurangan ini jelas bahawa ahli Parlimen Sandakan dan Naib Pngerusi DAP benar-benar berjiwa rakyat.

“Pemimpin sebegini yang kita mahu sokong walaupun masih lama lagi pilihanraya namun mereka sanggup menemui pengundinya saya bagi pihak semua penduduk di perkampungan ini mengucapkan ribuan terima kasih kepada YB Wong dan rombongan kerana sudi datang kepondok saya yang agak  usang ini terutama sekali dimusim bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini”.
  
“Kami berjanji pada PRU 14 nanti kami akan memberi undi sepenuhnya sama ada kepada calon MP DAP dan DUN DAP Tanjung Papat kami sedar bahawa DAP bukanlah parti untuk satu kaum saja tetapi untuk semua kaum yang ada dimuka bumi Malaysia ini.” Ujar Osman dengan panjang lebar.

Selanjutnya Wong dalam ucapan ringkasnya mengucapkan terima kasih kerana sudi menjemputnya bersama rombongannya kemajlis berbuka puasa ini.

“Saya ingin menasihatkan kepada penduduk-penduduk kampung ini memandangkan harga barang-barang keperluan dimusim-musim perayaan ini melambung tinggi (mahal)  saudara-saudara yang bakal menyambut hari raya ini yang hanya tinggal beberapa hari sahaja berbelanjalah  dengan jimat cermat  dan  beli barang-barang yang perlu sahaja”

“Kitapun nampak sendiri hari raya pada tahun ini macam tidak begitu meriah  berbanding pada tahun-tahun lalu sentiasa kelihatan sibuk mungkin disebabkan ekonomi negara tidak berapa baik tambahan lagi harga barangan keperluan agak mahal jadi mereka menyambut  hari lebaran seadanya sahaja atau ala kadar mengikut kemampuan masing-masing” kata Wong

.


No comments:

Post a Comment