Wednesday 23 October 2013

SPRM DIMINTA SIASAT PEMBINAAN PROJEK JALAN BATU SAPI RM26 JUTA TIDAK BERKUALITI

Written by Admin

OLEH: SHAIMON S JUMADI



BATU SAPI:- Projek pembinaan Jalan Dua hala Bokara-Sapi yang dinggarkan menelan belanja RM26 juta yang siap sepenuhnya pada hujung bulan Disember 2012  ramai di kalangan pengguna jalan rasa tidak puas hati kerana struktur pembinaan jalan tersebut langsung tidak berkualiti dan tidak mengikut piawaiyan yang telah ditetap oleh kerajaan.

Faktor utama  pembinaan jalan tersebut belum sampai usia 2 tahun timbul kerosakan di sana sini sehingga boleh membayakan para pengguna  jalan khususnya penduduk setempat.

Dalam tinjauan wartawan Free Sandakan Today kelmarin terdapat kerosakan tersebut semakin bertambah teruk dan jika tersilap langka pastinya akan mengundang kece;akaan kepada pengguna yang melalui jalan tersebut.

Timbalan Ketua Menteri yag juga selaku Menteri Pembangunan Infrastruktur Negeri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang telah membuat lawatan kerjanya selama dua hari ketapak projek pebimaam Jalan Sibuga dua bulan lalu beliau turut kecewa terhadap pelaksanaan pembinaan projek jalan Bokara-Batu Sapi yang tidak memuaskan dan dibuat hanya ala kadar untuk mengaut keuntungan oleh pihak kontraktor yang tidak bertanggungjawab.

Justeru itu Pairin telah mengumukan bahawa projek pembinaan jalan tersebut yang telah gagal mengikut  spesifikasi telah dibtalkan dan diserah semula kepada Jabatan Kerja Raya untuk tender semula.

Beberapa orang penduduk Batu Sapi yang enggan nama mereka disebut di sini meminta kepada menteri berkenaan supaya melaporkan perkara ini kepada pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah  Malaysia (SPRM) untuk menyiasat kepada main con (Main Contractor) yang bertanggtungjawab kenapa projek tersebut tidak berkuailiti.

 TERUK....Belum sampai 2 tahun pembinaan keadaan jalan  berlubang sana berlubang sini

No comments:

Post a Comment