Tuesday 15 April 2014

ANAK JATI SABAH HIDUPNYA MEREMPAT BERBANDING WARGA PENYU YANG DAPAT MYKAD DI SABAH

Written by Admin
Tuesday 15 April 2014

DARI MEJA PENGARANG KANAN FST
SHAIMON S JUMADI
 




BUKTI..anak jati Sabah masih miskin melarat rumah bagus lagi kandang Kambing di Kampung  Subilingan DUN Kundasang


KALAU dilihat dari mata kasar pengidupan Orang Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang digelar sebagai warga negara penyu (Warganegara Malaysia) yang mendapat status kerakyatan songsang iaitu mykad secara mendadak lebih baik daripada anak jati Sabah khususnya orang Kadazan, Murut dan Dusun.

Mereka yang menjadi warga penyu baru tinggal menetap di Sabah belum sampai 10 tahun yang memiliki mykad mereka bukan saja mempunyai rumah mewah bahkan mempunyai pelbagai jenis perniagaan mereka mempunyai permit bas mini dan permit taksi.


RUPA sebiji macam orang Keling guna nama Cina






Inilah untungnya jadi warga penyu  semua keistimewaan telah diberikan oleh kerajaan sebagai bukti warga Pakistan baru tinggal di Sabah belum sampai 10 tahun yang mendapat kerakyatan songsang seperti mykad lahir di Beluran, KIinabaatangam, Ranau, Tambunan, Kundasang dan Telupid 90 peratus mereka menceburi dalam dunia perniagaan secara besar-besaran ala gedung pusat membeli belah (supermarket).
 
PAKISTAN dapaT mykad Lahir di Keningau bagus disumpit saja oleh orang Murut biar mampus




Saya tidak mahu cerita yang  tempat jauh-jauh seperti disebelah pantai barat di daerah Sandakan  saja  boleh dikatakan disetiap sudut/penjuru bangunan  kelihatan warga Pakistan yang diberikan mykad telah membuka kedai menjual peralatan rumah, alat-alat elektrik restosan dan sebagainya.


Bukan itu saja mereka juga mendapat keistimewaan oleh kerajaan dapat BR1M RM 650.00  dan 70 peratus mereka telah mengawinan anak-anak gadis orang Sabah gara-gara bapa dan emak mereka terlalu banyak menanggung  hutang jadi tiada pilihan lain melainkan anak-anak gadis mereka sebagai cagaran untuk melangsaikan hutang piutang dengan cara  berkahwi,  habis cerita hutang RM15,000.00 langsai.


Dengan erti kata lain mereka sekarang tidak boleh digelar PATI sebab mereka rata-rata telah mendapat mykad  dan jadi pengundi satu hari ini mereka pastinya jadi TYT dan Ketua Menteri, ingat kita tak boleh membantah atau protes kalau  ada warga penyu jadi TYT dan Ketua Menteri sebab taraf mereka sama dengan taraf orang-orang Sabah.

Di negeri ini juga bakal mengeluarkan baka anak-anak berwajah Hindustan/Pakistan seperti Salman Khan, Sharuk Khan, Amir Khan, Kajul sebab wanita Sabah sekarang paling gemar berkahwin dengan bangsa Pakistan.


Ada setengah ibubapa berkata  “Saya bangga juga kalau anak-anak perempuan saya berkahwin dengan Pakistan tetapi bukan Pakistan yang menjual kain ngeluyur sana ngeluyur sini kalau yang berjawatan doctor, jurutera, konsultan, peguam, akitik dan akuntan ok juga sebab berjawatan tinggi ini  bukan juga bergelar  gembel tetapi persis gelandangan.

2 comments:

  1. Tahniah buat saudara Shaimon wartawan kanan fst yg berani dan tulus didalam memberikan laporan berita.Bongkar lagi segala salah laku atau kepincangan yang disengajakan diadakan dibumi sabah.urang kita , kita urang.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete