Thursday 08 November 2013
Written by Admin
OLEHl SHAIMON S JUMADI
FOTO SAFFIE S JUMADI
SANDAKAN:-
Ahli Parlimen Sandakan Stephen Wong menyifatkan Sistem Mysikap yang
diperkenalkan dan telah dilancar oleh Kementerian Pengangkutan
baru-baru ini langsung tidak boleh diguna pakai oleh para pengguna setempat
kerana system tersebut saban hari telah menyusahkan dan menyulitkan rakyat yang
berurusan.
Wong
kepada demikian kepada Free Sandakan Today semasa lawatan mengejut ke pejabat Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) Sandakan petang tadi untuk menemui pelanggan yang
berurusan dengan JPJ sama ada membaharui lesen memandu mahupun membaharui cukai
jalan (Road Tax) .
ADUAN....Wong menerima aduan daripada warga tua ini yang sudah hampir 10 hari berurusan dengan JPJ belum selesai
Dalam
lawatan tersebut Wong bersama pegawai khasnya telah mendapati keadaan di ruang
kaunter kelihatan terlalu sesak oleh lautan manusia yang berurusan dengan JPJ
tetapi tidak boleh diselesaikan dalam satu jam dan 8 jam pun tahu beres malahan ada yang
sampai 4 hari itupun masih belum selesai
Wartawan
Kanan Free Sandakan Today sempat menemui
beberapa orang pelanggan masing-masing mendakwa disebabkan ketiadaan Q matik selama hampir empat bulan benar-benar telah
menyusahkan pelanggan mereka hanya
menggunakan seorang pegawal keselamatan terpek terlolong memanggil nama pelanggan yang
mendapat nombor giliran.
SESAK...Beginilah keadaan saban hari pagi dan petang di pejabat JPJ sesak oleh lautan manusia yang berurusan tidak bisa beres untuk selama-lamanya
"System
Mysikap yang diguna pakai sekarang bukan saja di pejabat JPJ Sandakan yang bermasalah bahkan seluruh negara menghadapi masalah yang sama" Ujar Wong.
TELETI... Wong sedang meneliti penjelasan pelanggan yang mendakwa hanpir 3 minggu belum selesai membayar cukai jalan dan lesen memandu
Wong
berkata sepatutnya pihak kementerian pengangkutan tidak perlu melancarkan ataupun menguatkuasakan dahulu system Mysikap ini
kalau belum siap sedia lagi sekarang apa sudah jadi setiap hari
pegawai dan kakitangan JPJ menerima maki hamun dan cemohan daripada para pelanggan marah sedangkan ini bukan salah
pegawai JPJ yang mahukan system sebegini diguna pakai.
“Saya
faham pegawai JPJ juga rasa tertekan akibat perbuatan pihak Kementerian yaqng terlalu memerah tenaga mereka bagi mewujudkan dan memperkenalkan serta menguatkuasakan system tersebut yang belum bersiap sedia apapun saya akan bawa perkara ini ke sidang parlimen untuk dibahas sambil minta penjelasan dengan
menteri terbabit” ujarnya Wong.
Wong berkata ekoran pihak JPJ menggunakan sistem MySikap yang tidak sesuai ini ramai di kalangan pelanggannya yang mahu membayar cukai jalan dan lesen pemandu sebelum taman tempohnya jadi terlambat sebab kalau satu dua hari belum tentu boleh selesai sekurag-kurangnya mahu juga seminggu akhir mereka jadi mangsa saman oleh pihak trafik dan JPJ sendiri sedangkan perkara ini bukan disengajakan ini adalah angkara pihak JPJ yang sabotaj.
Kata Wong lagi kalau pihak JPJ membuka kaunternya di pejabat-pejabat Pos seperti dulu sudah tentu pelanggan tidak menghadapi masalah seperti sekarang ini dan ini sekaligus boleh mengelakan kesesakan berlaku khususnya di kaunter-kaunter JPJ.
No comments:
Post a Comment