Wednesday 30 April 2014

HAMZA (PAS) BIDAS AHLI-AHLI MAJLIS MPS KAUM LANANG TINDAS KAUM BUMIPUTERA INIKAH 1MALAYSIA?



Written by Admin
Wednesday April 30.2014

OLEH: SAIMON S JUMADI

FOTO: SAFFIE S JUMADI







SANDAKAN:- Yang Dipetua PAS Kawasan Batu Sapi merangkap Pengerusi Jawatankuasa Bertindak  Pasar Malam Sandakan Haji Hamza Hj Abdullah berkata ketiadaan bekalan air besih dan tandas awam di kawasan pasar malam itu bukan satu alasan kukuh untuk meerobohkan pasar berkenaan.



Sepatutnya pihak kerajaan harus pandang kedepan untuk memajukan kaum bumiputera dalam meningkatkan dan menjana sosio ekonomi mereka bukan mahu menghancur atau meranapkan perniagaan mereka yang sudah lebih 30 tahun lamanya berniaga di pasar tersebut.



“Saya  amat sedih kaum bumiputera di Sandakan ini sering menjadi mengsa keadaan oleh kerajaan khususnya pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) ada saja yang tidak kena bila melihat kaum bumiputera baru mahu maju melangkah setapak sudah pihak MPS buat hal kerana  terlalu taksub mengikut arahan cadangan para ahli majlis yang bukan bumiputera yang memang anti dengan kemajuan orang Melayu khususnya kaum bumiputera” tegas Hamza.



“Coba kalau Pasar Malam itu ramai peniaganya kaum Lanang (Sengkeh) sudah tentu ahli-ahli Majlis MPS yang bukan Bumiputera tidak sakit hati, ini terbukti di Pasar Malam Bandar Kim Fung 80 peratus penjajanya adalah kaum Lanang  hanya nisbah 20  peratus  kaum bumiputera mana ada pihak MPS hendak kacau malah diberikan pelbagai fasiliti.



“Kita lihat saja pasar malam yang disebut Down Town yang diletakan di Coastal High Way tidak lama lagi ditutup bila sudah ramai kaum bumiputera yang berniaga di sana nanti dan ahli-ahli majlis MPS yang terdiri dari kaum Lanang berjumpa dengan Presiden MPS suruh tutup inilah dasar kaunselor MPS Lanang mempunyai hati busuk tidak boleh   melihat bangsa lain maju” tegasnya.



Hj Hamza berkata demikian kepada Wartawan Free Sandakan Today sejurus selepas mengadakan lawatan untuk menemui para penjaja di Pasar Malam bersama Ahli  Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong.



“Sungguh malang sekali nasib  orang-orang bumiputera di Sandakan ini yang kita kesal ada ahli majlis MPS kaum bumiputera tetapi seperti Kerbau kena cucuk hidungnya walaupun mereka nampak kaumnya sendiri ditindas oleh kaum lanang memijak-mijak kepala kaum bumiputera main biar saja inilah dasar Kerajaan  Barisan Nasional (BN) timbul birokrasi kalau bangsa mereka yang boleh dikota katikan mereka  pijak tetepi kalau bangsa mereka berani mereka takut” ujarnya.



“Kita dalam negara Malaysia yang berbilang kaum harus bekerjasama antara satu sama lain ini kah yang di katakan 1Malaysia yang sering dilaung-laungkan oleh para pemimpin BN hipokrit ...tanya sama kaunselor MPS yang bukan bumiputera khususnya kaum Lanang apa jawab mereka.



“Contoh terbaik kerajaan Pulau Pinang walaupun ditadbir oleh bukan bangsa Melayu khususnya DAP tiada orang-orang Melayu mengeluh atau merintih hak mereka dijaga sama rata begitu juga kerajaan Kelantan, dan Selangor berbanding di Sandakan ketara  sekali kaunselor  MPS Lanang anti betul dengan orang bumiputera: tambahnya lagi.
 
Sementara Setiausaha Jawatankuasa Bertindak Pasar Malam Mohd Tahir Moming (gambar)  menjelaskan 100 peratus para peniaga di pasar berkanaan mereka memiliki mykad dan juga adalah pengundi tegar BN tetapi amat mengecewakan sekali  mereka dalam keadaan gentir dan akan menjadi mangsa roboh gerai-gerai mereka tidak kelihatanpun satu pemimpin BN yang datang menjengok para penjaja di pasar itu.

"Apa lagi kalau mahu membantu tetapi kalau menyuru merobohkan itu mainan mereka nombor satu kalau membantu masalah penjaja di sini  mereka berkata "I have no time to look  after all  hawkers at Pasar Malam for what? that is not our problem you understand" inilah ungkapan yang sering dilafaskan  oleh para pemimpin BN bila pengundinya berdepan dengan pelbagai masalah  mampus kah mati kah itu apa  mereka kata itu bukan urusan kami  dan kami tidak perlu undi kamu pada PRU ke 14 nanti  kami BN cukup kuat  " jelas Tahir.



No comments:

Post a Comment