Written by Admin
Monday April 07.2014
OLEH: SHAIMON S JUMADI
KUALA LUMPUR:- Dalam sesi perbahasan di sidang parlimen Ahli Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong
Tien Fatt mengemukakan pertanyaan kepada Menteri Pengangkutan, betulkah muatan ton lori
maximum (BDM) di Sabah hanya 38 ton, dan di Semenanjung Malaysia adalah 53 ton?
Mengapakah cukai jalanraya (Road Tax) untuk lori di Sabah lebih tinggi dari
Semenanjung, tetapi BDM lebih rendah?
Jawapan Yang Diberikan:
Had berat dengan muatan (BDM)
sesebuah kenderaan adalah ditetapkan oleh Jabatan Kerja Raya berdasarkan
Perintah Sekatan Berat (Jalan Persekutuan) 1989. Penetapan had maksimun BDM
adalah mengambilkira keupayaan / ketahanan jalanraya dan jambatan di sesuatu tempat
untuk menampung berat muatan bagi tujuan mengelakkan kerosakan struktur jalan
yang menjadi antara penyebab kemalangan jalanraya.
Berdasarkan perintah tersebut,
pengiraan had maksimum BDM adalah dikira berdasarkan bilangan gandar (axle)
sesebuah kenderaan. Sebagai contoh, bagi kenderaan tangi bersendi 7 gandar
(1+2+4), had BDM yang dibernakan adalah sebanyak 53,000kg (53 tan) yang
kebanyakannya dibenarkan beroperasi di jalanraya Semenanjung Malaysia
mengambilkira tahap ketahanan struktur jalan di lokasi – lokasi tersebut. Bagi
kes di Sabah dan Sarawak pula, kenderaan bersendi maksimum 6 gandar (1+2+3)
sahaja dibenarkan dengan had maksimum BDM kenderaan tersebut adalah 38,000kg
(38 tan). Penggunaan kenderaan tangki bersendi 7 gandar tidak dibenarkan memandangkan
struktur jalan yang tidak sesuai.
Walaupun terdapat perbezaan had
maksimum BDM di antara Semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak, Kerajaan
melalui Kementerian Kerja Raya sedang dan akan mengambil inisiatif untuk
melakukan kerja – kerja menaiktaraf jambatan – jambatan di laluan Persekutuan
di dua buah negeri ini. Antara laluan yang telah dinaik taraf adalah melibatkan
negeri Sarawak seperti Jalan Bintulu – Tanjung Kidurong (Laluan FQ800)
dan Lebuhraya Pan Borneo: Jalan Serian – Tebedu – Sempadan Indonesia (Laluan
FQ021). Selaras dengan penaiktarafan laluan – laluan tersebut, had maksimum BDM
bagi laluan – laluan ini telah dinaikan daripada 38 tan kepada 44 tan bagi
kenderaan bersendi 6 gandar (1+2+3). Kenderaan bersendi 7 gandar masih tidak
dibenarkan beroperasi di Sarawak.
Bagi Negeri Sabah pula, buat masa ini
belum ada lagi laluan yang boleh dinaik taraf memandangkan beberapa buah
jambatan dilaluan tersebut tidak dapat menampung beban yang lebih tinggi.
Walaubagaimanapun, Kerajaan sedang dan akan melaksanakan penggantian jambatan –
jambatan yang terlibat agar laluan tersebut dapat dinaiktaraf. Untuk makluman,
di Sabah, sebanyak 62 buah jambatan di jalan – jalan Persekutuan telah
dikenalpasti untuk digantikan dan daripada jumlah tersebut, sebanyak 12 buah
jambatan telah diluluskan dalam RMKe-10 untuk digantikan. Kerja – kerja awalan
dan rekabentuk sedang dilaksanakan bagi kesemua jambatan – jambatan tersebut.
Berhubung isu perbezaan cukai
jalanraya (Road tax) atau kadar Lesen Kenderaan Motor (LKM) di antara Sabah
dengan Semenanjung Malaysia, adalah dimaklumkan secara amnya kadar pengiraan
LKM untuk kenderaan barangan di Sabah dan Semenanjung Malaysia adalah
berasaskan Berat Dengan Muatan (BDM). Namun, hanya 3 jenis kenderaan barangan sahaja
yang berbeza asas pengiraannya di antara negeri Sabah dengan Semenanjung
Malaysia iaitu jenis Pengerak Utama Kontena, Pengerak Utama Trailer dan
Pengerak Utama Jentera Bergerak. Bagi Semenanjung Malaysia, berat Kerb
digunakan sebagai asas pengiraan berbanding di Sabah yang menjadikan BDM
sebagai asas.
Ingin ditegaskan di sini, hanya tiga
jenis kenderaan barangan ini sahaja yang dikenakan kadar LKM yang lebih tinggi
di Sabah berbanding kadar di Semenanjung Malaysia dan situasi ini tidak
menggambarkan kesemua kadar LKM kenderaan di Sabah adalah lebih tinggi. Untuk
makluman, kadar LKM bagi kenderaan barangan selain dari tiga kategori ini
adalah lebih rendah berbanding kadar di Semenanjung Malaysia.
No comments:
Post a Comment