Tuesday 29 October 2013

MASALAH MINYAK DESEL MP DAP SANDAKAN PERSOALKAN



PEMBERITAHUAN PERTANYAANDEWAN RAKYAT

PERTANYAAN
: LISAN
DARIPADA
: TUAN WONG TIEN FATT @ WONG NYUK FOH [SANDAKAN]
TARIKH JAWAPAN
DI DEWAN RAKYAT
: 24 SEPTEMBER 2013, SELASA

: NO. 103
SOALAN

Tuan Wong Tien Fatt @ Wong NyukFoh minta MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN menyatakan apakah status siasatan tentang sebab timbulnya masalah kekurangan bekalan diesel di Sabah, khususnya Sandakan. Bagaimana memantau kegunaan kuota syarikat – syarikat memegang lesenKomuniti Drumming (menghantar barangan perlu keluar bandar).

黄天发问国内贸易合作社以及消费部长,针对沙巴,尤其是山打根,发生柴油荒原因的调查,目前进展如何?是否会有进一步的行动并采取新的方案,以防止柴油配额遭到滥用?同时,请说明如何监控持有社区供应执照(运送必需品到郊外及乡村地区)公司的柴油配额量的使用?

JAWAPAN

Tuan Yang Di – Pertua,
尊敬的议长,

Sebaga imakluman ahli Dewan, Kementerian sentiasa memantau bekalan diesel bersubsidi di negara ini sepanjang masa bagi memastikan tidak berlaku keputusan bekalan bahan tersebut di stesen – stesen minyak. Oleh yang demikian, tiada krisis kekurangan minyak diesel yang berlaku. Sebaliknya isu kekurangan bekalan diesel bersubsidi di kawasan – kawasan tertentu adalah bersifats ementara yang berpunca daripada masalah penghantaran bekalandan logistic kepada stesen – stesen minyak yang terlibat.

各位议员,贸消部无时无刻都在监控着全国津贴柴油的供应,以确保加油站不会出现该物质供应的短缺,因此,柴油供应短缺的问题并没有发生。实际上,在某些地区出现的柴油荒是由于运输问题及后勤供应至有关加油站的问题所导致的暂时性短缺罢了。

Namun demikian, Kementeria nmemandang serius perkara ini dan telah mengambil langkah – langkah yang sewajarnya bagi memastikan tidak berlakunya kekurangan bekalan diesel bersubsidi di Sabah.

虽然如此,贸消部依然十分重视这个问题,并采取了适当的措施以确保沙巴州不会面临津贴柴油短缺的问题。

Kementerian juga telah mewujudkan beberapa mekanisme pemantauan projek bagimemastikan had pengambilan  minyakprojek CD dipatuhi. Berikut merupakan di antara mekanisme pemantauan yang dilaksanakan:

贸消部也建立了数个监控机制机制,以确保社区供应执照的持有公司遵守有关计划的柴油配额量。以下是已实施的监控机制项目:

i.              Pemberian surat kuota yang menyatakan jumlah kuota bulanan yang diluluskan serta sumber bekalan petrol dan diesel boleh diperolehi;

发出配额信件注明每个月总配额量以及汽油和柴油的供应量;

ii.             Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan Pelaksanaan Projek di Peringkat Ibu Pejabat. Jawatankuasa ini bermesyuarat secara berkalai aitu 3 bulan sekali;

于总部设立项目实施及协调委员会,并会定期3个月召开一次会议;

iii.            PemantauanolehPejabat PDNKK Cawangan/Negeri;

由各州属的国内贸易和消费者事务总部/支部进行监控;

iv.           Lawatan naziran oleh Unit Audit DalamanbersamaSekretariat MHBN;

内部审计单位及全国物价委员会秘书处进行巡察;

v.            Kerjasama pemimpin masyarakat dan Pihak BerkuasaTempatan; dan

社区领袖及地方政府的合作;以及

vi.           Maklum balas daripada penduduk setempat.

当地居民的反馈意见。

Pada setiap bulan, Pejabat PDNKK Cawangan/Negeri perlu mengadakan naziran transporter dan POS meliputi sekurang – kurangnya 10% daripada jumlah  keseluruhan transporter dan POS yang telah dilantik.

各州属的国内贸易和消费者事务总部/支部每个月都必须对至少百分之十的被委任的供应商及零售商进行巡察。

No comments:

Post a Comment