Monday 28 October 2013

PERTANYAAN MP SANDAKAN MASALAH SESB YANG TIADA KESUDAHANNYA DUU DAN SEKARANG




PERTANYAAN
: LISAN
DARIPADA
: TUAN WONG TIEN FATT @ WONG NYUK FOH [SANDAKAN]
TARIKH JAWAPAN
DI DEWAN RAKYAT
: 24 SEPTEMBER 2013, SELASA
SOALAN
: NO. 20


SOALAN

Tuan Wong Tien Fatt @ Wong NyukFohmintaMENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR menyatakanadakahbetul, hanyapemajudan/ataupembelirumah di Sabah yang mestibayaryuransambungan Sabah Electricity SdnBhduntukrumahbaru (lebihkurang RM4,500.00 setiaprumah). Berapakah yang dibayar di Semenanjung Malaysia dan Sarawak. Apakahalasanuntuknya.

黄天发问能源,绿色工艺及水务部长,是否只有沙巴州的房屋发展商和/或购房者必须要为他们的新房屋缴纳约每约RM4,500.00的电力接驳费给沙巴电力私人有限公司(Sabah Electricity SdnBhd)?请问马来西亚半岛和沙捞越所要缴付的有关数额是多少?这收费是基于什么理由?

JAWAPAN

Tuan Yang Di – Pertua,
尊敬的议长,

UntukmaklumanAhli Yang Berhormat,
各位尊敬的议员,

1.   Dakwaanbahawacajsambungan yang dikenakansekitar RM4,500.00bagisetiappenyambungankerumahbaruadalahtidaktepat. Formula pengiraansebenarcajsambunganadalahbergantungkepadabeberapafaktor. Antaranyaialahkehendakmaksima yang dipohonsertajarakdaripadapremis yang memerlukanbekalanelektrikkepepasanganelektrikmilik Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB).

有关每户新房屋必须缴纳约 RM 4,500.00电力接驳费用的指控是不正确的。电力接驳费用的计算公式是仰赖于数个因素,其中的因素如,根据用户申请的最高电力需求量以及房屋与沙巴电力有限公司电缆的距离。

2.   Bermuladaripada 1 Januari 2013, pihak SESB telahmelaksanakanprinsipbarukiraancajsambunganselepasmendapatkelulusandaripadaKementerianTenaga, TeknologiHijaudan Air (KeTTHA). PrinsipbarukiraaniniadalahkhususuntukpermohonanKategori 3 iaitupenyambunganbekalanpadavoltanrendah yang manakehendakmaksimanyakurangdaripada 50 kilo Volt Ampere (kVA). Berdasarkanprinsipkiraantersebut, cajsambunganpenggunabagikategoriinitelahdikurangkansehingga 50 peratus. Sementaraitu, tiadasebarangcaj yang akandikenakankeataspermohonanbarupengguna domestic 1 fasa yang tidakmelibatkanpenambahantiangbaru.

201311日开始,SESB已实施了获能源,绿色工艺及水务部批准的新电力接驳费用计算公式。这项新原理的计算方式是特别用于第三等级的申请,即用户申请接驳的最高电力需求量是低于50千伏安(kVA)。根据这项计算公式,这个级别用户的接驳费用已经减少了百分之五十。同时,假如国内第一阶级用户所提呈的申请并不涉及添加新的电缆杠将不会被征收任何费用。

3.   Sepanjangtempohpelaksanaanbermula 1 Januari 2013 hingga 31 Ogos 2013 sahaja, sebanyak 3,004 pemohonsudahmendapatmanfaatdaripadaprinsipbarukiraaninidenganpenguranganamauncajsambungansecarakeseluruhannyaberjumlah RM0.8 juta.

这项计算公式自201311日至2013831日实施期间,已经有三千零四名申请人受惠于这个新原理的计算公式,而被豁免的费用共计RM 0.8万。
4.   Bagimembantugolonganmasyarakatdesa yang berpendapatanrendah pula, KerajaanmelaluiKementerianKemajuanLuar Bandar dan Wilayah (KKLW) telahmelaksanakan skim Assisted Rural Wiring Scheme (ARWS) denganizin, di bawahprojekBekalanElektrikLuar Bandar (BELB) sejaktahun 2011. Skim inimemberikelonggarankepadapemohon yang layakuntukmembuatbayaranbagikerja – kerjapendawaianasasdalamrumahsecaraansuran.

为了帮助低收入的农村社区,政府也通过农村及管辖区发展部(KKLW)实施自2011年的郊外电力供应计划BELB)下的协助农村接驳电力计划ARWS)。这项计划给予合格申请人极大弹性以分期付款的方式来偿还房屋的基本电力接驳费用。

No comments:

Post a Comment