OLEH: SHAIMON S JUMADI
LAHAD DATU:- Seramai 117,000
permohanan untuk memasuki kolej Vokasional (KV) telah diterima bagi sesi
pengambilan tahun 2013 di seluruh negara amat menggalakan berbanding
kapasiti yang mampu ditampung hanya 12,000 pelajar
Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Mary Yap Kain
Ching (gambar) menjelaskan
permintaan menggalakkan ini hasil usaha Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional
(BPTV) dan KV menerusi program promosi melalui media arus perdana, Program
Jelajah KV, Taklimat Penataran Transformasi Pendidikan Vokasional, Program
Konsolidasi serta Persidangan Kebangsaan Pendidikan Vokasional.
“Tahniah dan syabas saya ucapkan,” kata Yap
ketika berucap merasmikan Ekspo Pertanian Kolej Vokasional Lahad Datu 2013 dan
menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman serta Niat
Bekerjasama antara KV Lahad Datu dan tujuh syarikat swasta di sini hari ini.
Menurut Yap selepas
dinaik taraf daripada sekolah teknik biasa kepada status kolej, sistem
pendidikan KV turut berubah kepada sistem semester dan pelajar perlu menamatkan
pengajian selama empat tahun untuk layak mendapat Diploma Vokasional Malaysia.
Katanya sepanjang tempoh pembelajaran berkenaan, pelajar
akan mengikuti program latihan sambil bekerja dan Pendidikan Berasaskan
Pengeluaran bagi melahirkan kumpulan tenaga mahir yang mempunyai pasaran kerja
tinggi.
Bagaimanapun Yap berharap KV akan terus berusaha memastikan
lulusan diploma kolej itu mendapat pengiktirafan Lembaga Jurutera Malaysia agar
lebih ramai remaja Malaysia berminat berkecimpung dalam bidang vokasional
sekali gus menyumbang secara positif kepada pembangunan ekonomi negara.
Beliau turut menyarankan kepada BPTV supaya
turut memberi tumpuan kepada penjenamaan kolej itu dengan merangka strategi
penjenamaan bagi manjadikan KV tumpuan utama pendidikan dalam kalangan ibu bapa
dan pelajar.
Mengenai permohonan ke KV yang melebihi kapasiti kolej itu
sendiri, Yap berkata perkara itu disedari kerajaan dan langkah mengatasinya
terangkum dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
No comments:
Post a Comment