Saturday 15 March 2014

TANGGAL 23 MAC ADALAH TARIKH KERAMAT DAN SEBAGAI PENENTU CALON BN/PKR SIAPA JADI HEROIN



SOROTAN DARI MEJA PENGARANG KANAN –SFT
SHAIMON S JUMADI
 

KEMPEN Pilihan Raya Kecil DUN Kajang nampaknya sengit kerana  mereka mempastikan calon yang dipasang untuk bertanding di kawasan tersebut mempunyai inti pati  masing-masing dan fokus kepada kemenangan 

Selama  lima (5) hari saya berada di di Kuala Lumpur sejak 10 Mac hingga 14 Mac ini dari mula lagi semasa hari penamaan calon yang diadakan di Kompleks Sukan Bangi Kajang sama ada datangnya daripada pihak penyokong BN ataupun penyokong Parti PAKATAN RAKYAT  hampir 70 peratus awal-awal lagi mereka telah  meramalkan bahawa calon daripada Barisan Nasional (BN) khususnya MCA iaitu Datin Seri Paduka  Chew Mei Fun bakal kecundang ditangan calon PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan  memenangi kerusi DUN Kajang dengan mudah.
 
Dalam menjalankan kempen untuk meraih sokongan daripada rakyat Kajang bagi pengempin pro calon BN mereka nampaknya kurang isu yang akan diutarakan untuk menambat dan menawan hati para pengundi supaya menyokong calun BN mereka terpaksa mengeluarkan dengan kata-kata kesat yang berbentuk fitnah dan propaganda BN yang paling utama ialah kes liwat Datuk Anwar Ibrahim ini menjadi tajuk dan topik pada setiap ceramah BN.

Bagi isu calon Pakatan Rakyat yang dilontarkan sebagai menambat hati para pengundi di kawasan DUN kajang antaranya isu kenaikan harga barang isu GST, BR1M dan banyak lagi dan sentiment tersebut 70 peratus mendapat perhatian daripada penduduk Kajang.
(Lawatan Tetap Lawan)

Termasuk juga tiga orang Mahkamah Hakim yang didakwa  tidak betul dan kes Saiful Bukari juga telah dijadikan  isu penting kepada kempen tersebut.


Wartawan Free Sandkan Today.com  selama beberapa hari di Kajang dan di Kuala Lumpur sempat bertanyakan beberapa orang sama ada masyareakat Cna, India dan Melayu mengenai PRK Kajang boleh dikatakan 80 peratus rata-rata mereka menyatakan calun Parti Pakatan Rakyat dengan mudah menawan semula kerusi DUN Kajang.

Dalam pertemuan beberapa orang ahli UMNO Kajang mereka menjelaskan sepatutnya BN tidak bertanding untuk menawan semula kerusi DUN Kajang kerana ini bukan saja membazirkan masa bahkan turut membazirkan wang kerajaan.


“Lagipun seandainya calun BN menang bukan juga boleh membentuk kerajaan maka kekosongan kerusi tersebut biarlah menjadi rebutan oleh calun-calun bebas dengan calun Pakatan Rakyat” seorang UMNO Kajang yang tidak mahu disebutnya namanya.

Katanya lagi Presideen UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak  sudah menyatakan lebih awal  bahawa BN tidak berminat   untuk bertanding bagi merebut kerusi DUN Kajang dan keputusan Najib mendapat respon daripada ahli-ahli UMNO tetapi dengan tiba-tiba mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Muhamad masuk capur dan mahu juga BN mesti bertanding di kawasan DUNB Kajang.
 
Keputusan Mahathir yang masuk campor urusan Presiden UMNO yang terlalu beriya-riya sangat BN mesti bertandingan pada PRK di Kajang benar-benar telah melukai hati Najib kerana Mahathir membuat keputusan telah membelakangi Najib ini telah mengecewakan bukan saja hati Najib luka tetepi kroini-kroni juga turut sedih  atas tindakan Mahathir.

Sebelum saya berlepas balik ke Sandakan menaiki pesawat penerbangan 5198 Air Asia lebih kurang tiga jam saya berada di Terminal Lapangan Terbang KLIA saya telah menemui beberapa orang penyokong BN/UMNO dari Sabah dan sempat bertanya kepada mereka bertiga mengenai PRK di Kajang.

Mereka masing-masing menyatakan “Ini kali BN tumbang bah sababnya urang-urang Kajang tidak suka mana tu salun BN lagipun urang-urang di Kajang masih satia  itu sama PKR kami pikir calun BN tatap tumbang inda bolih manang bah sabab tampat itu kubu kuat  PKR” itulah  menjelasan mereka


Apapun kita kena tunggu kena lihat sama-sama pada tanggal 23 Mac ini sebagai tarikh keramat bagi calun BN  dan Calun Pakatan Rakyat dan siapa kah  bakal  jadi Heroin untuk menggondol kerusi DUN Kajang sebab tanggal 23 Mac ini adalah sebagai tarikh penentuannya sama ada kalah atau menang kita kena tunggu keputusannya nanti.

No comments:

Post a Comment