Written by Admin
Saturday March 01.2014
OLEH: SHAIMON S JUMADI
SANDAKAN:- Ahli Parlimen Sandakan Stephen
Wong meminta Kerajaan BN supaya jangan melaksanakan Penilaian Berasaskan
Sekolah (PBS) tanpa mengambil berat
pandangan guru-guru dan pendidik di mana sudah dimaklumkan bahawa PBS tersebut
tidak sesuai, sekiranya melaksanakan secara memaksa, ia akan memberi kesan
kepada pencapaian pendidikan negara kita.
Beliau berkata bahawa dasar pendidikan Malaysia selalu diubah dan ia telah menyebabkan kemerosotan tahap pendidikan kebangsaan, namun begitu, Kementerian Pendidikan masih tidak sedar tentang isu tersebut.
Beliau berkata bahawa dasar pendidikan Malaysia selalu diubah dan ia telah menyebabkan kemerosotan tahap pendidikan kebangsaan, namun begitu, Kementerian Pendidikan masih tidak sedar tentang isu tersebut.
Dalam pada itu Stephen Wong juga
menegaskan bahawa sejak pelaksanan PBS, guru-guru terpaksa memberi masa yang
lebih untuk mengurus maklumat murid berbanding dengan mengajar murid, dan
keadaan ini menjejaskan kualiti pengajaran sekolah dan menyusahkan guru-guru.
Beliau berkata ekoran daripada tindakan Kerajaan BN yang telah menyekat suara demokratik daripada pihak guru-guru menjadikan kemerosotan tahap pendidikan kebangsaan negara kita.
Beliau berkata ekoran daripada tindakan Kerajaan BN yang telah menyekat suara demokratik daripada pihak guru-guru menjadikan kemerosotan tahap pendidikan kebangsaan negara kita.
Ini jelas tambah Wong seperti
terdapat sekumpulan guru berpendapat bahawa PBS tidak sesuai untuk negara kita,
guru-guru tersebut lalu diambil tindakan dalam masa 24 jam ini tidak adil.
“Kerajaan bukan sahaja hanya mengkaji
kesesuaian PBS, dan guru-guru yang bercakap kebenaran itu tidak harus diambil
tindakan, manakala seharusnya bersyukur atas kejujuran guru-guru”katanya kepada
Free Sandakan Today.com hari ini.
Wong menegaskan sekali lagi Kerajaan
BN harus bertanggungjawab atas kemerosotan tahap pendidikan kebangsaan yang
disebabkan pentukaran dasar-dasar yang tidak menentu itu.
No comments:
Post a Comment