Friday 21 March 2014

PKR BEAUFORT GESA JABATAN IMIGERESEN SIASAT WARGA PAKISTAN BUKA NIAGA DI NEGERI INI.....TAUFICK

Written by Admin
Friday March 21. 2014

OLEH: SHAIMON S JUMADI

BEAUFORT:- Ekoran kebanjiran Warga Pakistan di negara ini khususnya di Sabah dan mereka diberikan layanan paling istimewa oleh kerajaan BN sehingga menjadi warga negara penyu Warga negara Malaysia kerana mereka telah diberikan mykad tanpa mengikut saluran-saluran tertentu.

Ketua Cabang Parti KeAdilan Rakyat (PKR) Beaufort Taufick Hj Rusci  mengesa jabatan imigeresen  mengadakan siasatan segera keatas peniaga dari negara Pakistan yang secara berlaluasa menjalankan perniagaan sama ada secara mendekati rumah kerumah atau secara langsung membuka kedai dimarata tempat di Sabah.
.
Menurut undang-undang yang sedia ada , pas lawatan atau passport yang dikeluarkan oleh mana mana negara kepada warganegaranya yang melawat negara kita Malaysia adalah untuk law at an social bukan untuk tujuan menjalankan perniagaan.
 
“Kita sedia maklum terdapat undang undang atau peraturan imigeresen juga memberikan keluluasan untuk warga negara asing boleh menjalankan perniagaan tdan mendapatkan kelulusan terlebih dahulu.

Kata Taufick berikutan lambakan warga Pakistan menjalankan perniagaan dengan monopoli perniagaan tempatan..saya agak pelik kenapa ini  berlaku secara berlaluasa.

Adakah kemungkinan peniaga Iini  mengambil kesempatan kerana Ketua Menteri Sabah  juga ada darah etnik mereka.

Menurut.Taufick lagi..lebih Malang ada diantara merka ini memiliki kad pengenalan  dan tempat kelahiran terkandung dalam data mykad mereka ada yang dilahirkan di Tambunan, Keningau, Ranau, Beluran dan Kinabatangan.


Sehubungan dengan itu Taufick mengesa kedua dua jabatan persekutuan seperti Jabatan Immiration Dan Jabatan Pendaftaran Negara supaya turun  Padang menyiasat perkara ini secara serious.

Kata Taufick lagi tidak dinafikan ramai lelaki Pakistan telah mengawini anak-anak gadis tempatan kerana gara-gara ibubapa mereka yang berhutang terlalu banyak dengan Pakistan bila mereka tidak dapat membayar longgokan hutang yang terlalu banyak lantaran  Pakistan tadi memberi syarat sekiranya anak-anak gadis mereka berkahwin lantas hutang piutang si bapa tadi dengan sendirinya lupus atau lunas.

Selain itu mereka juga menerima BR1M RM650.00 daripada kerajaan kerana mereka memiliki mykad yang berstatus bumiputera lahir di Keningau dan Beluran


Top of Form
Bottom of Form


No comments:

Post a Comment