Saturday 3 May 2014

PERKASA TIDAK DITERIMA DI SABAH SEBAB ANTI KRISTIAN ANTI CINA ANTI INDIA

 354 1 0 383

By Admin

 | May 03, 2014
Ahli politik dari Semenanjung akan membawa polarisasi kaum ke Sabah dan Sarawak.

sabah-map 

KOTA KINABALU: Rakyat Sabah melahirkan kekecewaan terhadap seorang penyanyi tempatan Sabah iaitu Jimmy Palikat yang menyertai Umno dan Perkasa.
 
SILAP LANGKAH...Jimmy masuk PERKASA bunuh kerienya sendiri nantri orang ludah mukamu baru padan
 Jimmy yang popular lagu ‘Tanak Kampung’ dan berasal dari daerah Tambunan pada 28 April lalu telah menghantar borang untuk menjadi ahli Perkasa di Pejabat Biro Perkasa.
Bagaimanapun, penyertaaan Jimmy ke dalam Perkasa ternyata tidak disenangi oleh peminat-peminat setianya.
“Orang Sabah tidak sokong kemasukan Perkasa tetapi beliau pula yang bersemangat masuk Perkasa,” ujar Ewen Tii.
Asyiried Asrine pula berkata, “Perkasa menerima kemasukan Jimmy sebab mereka fikir peminat beliau akan sokong  Perkasa tetapi mereka salah,  sokongan jadi benci,”
Sementara itu, Jame Maradan menambah, “Kalau kerana kelansungan seni kenapa beliau masuk Perkasa, banyak persatuan lain yang memperjuangkan kepentingan artis,”
Menurut sumber, Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali dalam kenyataannya berkata Perkasa akan mendesak kerajaan untuk serius dan komited membantu menyelesaikan isu yang berkaitan dengan penggiat seni tanah air.
“Penggiat seni adalah proses yang membentuk bangsa negara ini, jadi bukan sahaja pembelaan malah ganjaran juga perlu setimpal” katanya dan mengulas bahawa Biro Kesenian dan Warisan Pribumi Perkasa diwujudkan sebagai medium untuk para penggiat seni ini mendapatkan hak mereka.
NGO buat laporan polis
Pada masa lain, tiga badan bukan kerajaan (NGO) telah membuat laporan polis terhadap Presiden Perkasa itu dengan menyifatkan bekas ahli parlimen Pasir Mas itu sebagai ‘pembawa masalah’.
Borneo’s Plight in Malaysia Foundation (BoPIM), kelab sosial dan rekreasi Bundu Tuhan Ranau serta kelab sosial dan rekreasi Kampung Kaung Kota Belud  membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Banda Karamunsing semalam.
Presiden BoPIM, Daniel John Jambun berkata mereka menggesa pihak berkuasa melarang Ibrahim dan ahli-ahli Perkasa, Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) serta Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) masuk ke negeri di bawah bayu itu.
“Kami mahu pihak berkuasa melarang Ibrahim memasuki negeri ini kerana kita tidak berminat dengan falsafahnya dan percaya ideologi beliau akan menyebabkan keretakan kaum di negeri ini.
“Beliau juga memecahbelahkan rakyat Sabah yang selama ini hidup dengan aman dan damai dan khuatir ahli politik dari semenanjung akan membawa polarisasi kaum ke Sabah dan Sarawak,
“Jadi adalah wajib untuk ketua menteri dan setiausaha kerajaan negeri mengarahkan Jabatan Imigresen menyenaraihitamkan Ibrahim, Pekida dan Isma menjejakkan kaki ke Borneo.” lanjut beliau.
Jika pihak berkuasa gagal menjalankan tanggungjawab seperti yang diharapkan rakyat Sabah, pihaknya tiada pilihan kecuali membawa kes itu ke mahkamah, tegas Daniel.
Kalau PERKASA berjuang ikhlas untuk kaum Pribumi ramai yang sokong tetapi PERKASA di bawah pimpinan Ibrahim Ali paling ketara anti Kristian, anti Cina dan anti India.
Dan  ramai ahli-ahli PERKASA di Sabah ini seperti PERKASA Libaran dan Batu Sapi mereka yang kecewa dan singkir daripada UMNO dan BN mereka sendiripun tidak mendapat sokonan apa lagi kalau bangsa lain.
Bagus lagi anjing atau babi orang hormat sikit orang pandang sikit tapi  kalau orang-orang PERKASA siapa mahu hormati kalau boleh muka dia orang satu-satu lempar dengan tahi anjing baru padan muka" kata Ricky Wong.

 

No comments:

Post a Comment