Friday 23 May 2014

REFORMASI SECARA AMAN PARA PENIAGA DERETAN KEDAI MILIMEWA BANTAH MPS BINA GERAI BARU


Written by Admin

Friday May 23.2014




OLEH: SAIMON S JUMADI





SANDAKAN:-  Tindakan  pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) membina 34 gerai berpagar dawai jerami persis seperti  sangkar burung di ruang  kaki lima Milimewah bandar ini bagi menggantikan gera-gerai lama telah menimbulkan  kemarahan kepada para peniaga khususnya para pemilik beberapa deretan pintu kedai yang berhampiran.



Mereka mendakwa  pembinaan gerai baru tersebut oleh pihak MPS tidak yang bakal disewakan kepada para penjaja/peniaga tidak  mengikut pelan induk asal sudahlah sempit  bahkan  amat berbahaya sekiranya terjadi satu kebakaran di mana pihak bomba sukar untuk memberi bantuan. .



Ahli Parlimen Sandakan 
Stephen Wong yang telah dimaklumkan olah para pemilik  kedai di situ  mengenai  perkara tersebut bergegas pergi ke lokasi untuk menyaksikan sendiri keadaan sebenar memang nyata gerai-gerai yang dibina ditempat tersebut tidak mengikut landasan atau spesifikasi yang sebanar  dan ini akan menjejaskan para peniaga lain khususnya deretan kedai yang dimaksudkan itu bila mana gerai-gerai tersebut beroperasi nanti sudah tentu.



“Sebagai Ahli Parlimen  saya sudah menulis surat secara ramsi kepada Presiden MPS dan juga Pegawai Bomba untuk memaklumkan mengenai kedudukan gerai-gerai yang dibina itu pada 2hb Mei ini tetapi amat mendukacitakan kedua-kedua pihak yang berkenaan langsung tidak memberi respond atau menjawab surat-surat daripada pejabat Parlimen” kata Wong kepada media pagi tadi.

  
Wong bagi pihak para peniaga memohon jasa baik khususnya kepada pihak MPS dan Jabatan Bomba  dan Penyelamat agar dapat menjelaskan mengenai kedudukan gerai-ger yang sebenar kerana pada masa ini betul-betul mencetuskan kemarahan di kalangan peniaga dideretan kedai berhampiran.

  
Kerana rasa tidak puas hati terhadap tindakan pihak MPS beberapa pemilik gedai berkenaan telah mengadakan reformasi  secara aman  yang membantah kepada pihak kerajaan khususnya pihak MPS yang bakal menyusahkan kepada para peniaga terbabit.



Sementara wartawan Free Sandakan Today sempat bertanya beberapa orang pemilik kedai mereka mendakwa sekiranya gerai-gerai tersebut telah beroperasi nanti sudah tentu kedai-kedai berhampiran akan terlindung oleh barangan jualan mereka yang disidai (gantung)  seperti baju dan pakai-pakaian yang lain



Turut berada di lokasi tersebut mantan calon DUN Tg Papat Frankie Poon, mantan calon DUN Elopura George Hiew, Pegawai Khas I kepada MP Sandakan Amsi Liew dan Pegawai Khas II Dayang Zubaidah  Hj Datu Tahil.




No comments:

Post a Comment