Saturday 30 August 2014

PENGARAH PELAJARAN SABAH BERI AMARAN GURU-GURU DARI SEMENANJUNG JANGAN HINA GURU-GURU TEMPATAN......JAME ALIP

Written by Admin

OLEH: CHARLES P ANDIANG
SHAIMON S JUMADI

KENINGAU:- Pepatah ada menyebut kerana seekor kerbau membawa lumpur semua terpalit ini adalah  gara-gara tindakan seorang guru sekolah Ustazah Nor Mastura yang menghina guru-guru anak kelahiran Sabah tidak berkelayakan berbanding guru-guru dari Semenanjung  kes ini  telah menimbulkan kemarahan  bukan saja terhadap guru-guru tempatan  bahkan  menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat dinegeri ini.
 
Disebabkan kebiadapan Nor Mastura itu lantaran Jabatan Pelajaran Negeri telah mengingatkan guru dan kakitangan pendidikan di Sabah untuk menahan diri daripada membuat kenyataan sensitif yang menyentuh kaum, agama dan wilayah kerana mereka boleh menjejaskan kestabilan negara serta negeri ini.
Pengarahnya Jame Alip berkata tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang membuat kenyataan perkauman di laman media sosial termasuk Facebook.
“Jabatan ini tidak akan bertolak ansur dengan mereka yang ingin menjejaskan hubungan erat dan perpaduan di kalangan rakyat di sini, termasuk dari golongan pendidik,” katanya.
Beliau mengulas tindakan seorang guru di kawasan pedalaman Nor Mastura (gambar) yang didakwa cuba memperlekehkan guru tempatan Sabah melalui media sosial baru-baru ini.
Tindakan akan diambil untuk memastikan bahawa pada masa akan datang pendidik tidak membuat kenyataan mengikut hawa nafsu mereka kerana ia hanya boleh merosakkan reputasi jabatan dan diri mereka sendiri.
Jame berkata laporan mengenai guru itu telah dihantar kepada Kementerian Pelajaran untuk tindakan selanjutnya.
Beliau berkata guru-guru dan pendidik di Sabah, tanpa mengira kawasan, bangsa atau agama, perlu berfikir dan bertindak dengan cara yang lebih matang.
“Jangan menghasut atau jejaskan kestabilan keharmonian kaum di negara ini, dan Sabah, khususnya, untuk kepentingan peribadi anda, sama ada dalam keadaan marah atau melalui tindakan provokatif, atau melalui mempromosikan diri untuk menjadi hero kaum anda, bangsa, atau agama,” katanya.
“Jika ada guru atau kakitangan Jabatan Pendidikan di negeri ini yang cuba untuk memarakkan api sentimen kaum, agama dan wilayah, tindakan tegas akan diambil di bawah prosedur yang sedia ada demi kepentingan keadilan dan keharmonian pelbagai kaum, agama dan negara.”
Beliau mengingatkan para pendidik yang bukan dari Sabah untuk tidak membezakan standard pembelajaran di sini dengan keadaan negeri mereka sendiri, kerana ia bukan sahaja merugikan tetapi juga boleh memberi kesan kepada masyarakat dan rakan sekerja.
Beliau menegaskan bahawa Sabah adalah contoh perpaduan dan keharmonian kaum di negara ini dan lambang konsep 1Malaysia.

Sementara  Wartawan Kanan Free Sandakan Today. Net  sempat menemui Pengerusi Pertubuhan Hal Ehwal Pengguna Sabah (CAPS) Hj Ali Ahmad  turut memuji Pengarah Jabatan Pelajaran Sabah Jame Alip kerana tidak berlengah-lengah mengambil tindakan tatatertip kepada guru terbabit yang dianggap bukan saja biadap bahkan boleh mencetuskan dan rasa kebancian rakyat Sabah dengan orang-orang Semenanjung.


“Saya berpendapat Ustazah Nor Mastura tidak wajar merendah-rendahkan profisyen guru-guru tempatan yang tidak berkalayakan setahu saya ramai-ramai anak-anak Sabah yang menjadi guru sama ada mengajar di sekolah rendah dan sekolah menengah 60 peratus mempunyai diploma dan ijazah sarjana muda maaf Nor Mastura jangan hina guru-guru anak tempatan di negeri ini kerana mereka setaraf juga guru-guru yang diimport dari semenanjung yang  berkhidmat di Sabah” tegas Hj Ali.


1 comment:

  1. KITA DUDUK DALAM SATU NEGARA SEPATUTNYA MEREKA TAK BOLEH HINA MENGHINA ANTARA SATU SAMA LAIN INI AKAN MENCETUSKAN KEMARAHAN KITA KENA JAGA SENSITIVITI MASING-MASING TQ SSJ

    ReplyDelete