Monday 25 August 2014

GERAI BERPAGAR MILIMEWAH SQUARE JEJASKAN PERNIAGAAN KEPADA PEMILIK PRIMES TINGKAT BAWAH

Written by Admin

OLEH: SAIMON S JUMADI

SANDAKAN:- Tindakan pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) membina sebanyak 30 buah gerai berpagar dilaluan pejalan kaki di Milimewah Square telah menimbulkan kontraversi di kalangan  para pemilik primes  di situ kerana tidak puas hati.

Gerai yang berpagar itu bukan setakat menghadang perniagan mereka bahkan telah menjejaskan perniagaan  para pemilik primes berkenaan yang terletak ditingkat bawah.

Bantahan oleh para pemilik premis telah dibuat yang dinamakan “Petisyen Aman” pada bulan lalu tetapi tidak membawa sebarang hasil

Ahli Parlimen Sandakan Stephen Wong tidak putus-putus menerima duan daripada para pemilk premis tersebut telah mengarahkan Pembantu Khasnya Amsi Liew untuk meninjau keadaan di tempat tersebut dan mendapati gerai yang dipasar pagar  bukan saja menghadang para peniaga dipremis tersebut malahan penyebab utama laluan sesak disamping mempengaruhi kebersihan  kawasan sekeliling.

Katanya lagi dalam  Mesyuarat Majlis Penuh MPS bulan lepas telah memutuskan bahawa gerai yang berpagar itu tidak sesuai  sebagai tapak tempat berniaga, lantaran  pihak yang berwajib haruslah mengambil tindakan segera untuk mengalihkan gerai-gerai yang dimaksudkan itu.
  
Seandainya kontraktor atau tuan punya gerai tidak mahu mengalihkan gerai-gerai berkenaan pihak MPS perlu melakukannya ini demi mengembalikan   keadalian kepada para pemilik premis Plaza Komersial tersebut yang menjadi mangsa keadaan.

Dalam pada itu Amsi juga mendengar pandangan keluhan, rintihan dan suara hati pera pemilik primes   dan para peniaga digera-gerai berhampiran mengharapkan dengan seribu harapan  setinggi Gunung Kinabalu agar pihak MPS tidak akan mengabaikan atau mengenepikan Petisyen berkenaan ini demi kepentingan  para penjaja setempat.





No comments:

Post a Comment