Monday 25 August 2014

Apa yang pihak pembangkang telah lakukan dengan betul - Khairy

 By Admin

BY ASTRO AWANI


KUALA LUMPUR: Khairy Jamaluddin mengakui pihak pembangkang berjaya melakukan satu perkara yang betul iaitu apabila berjaya meraih undi generasi muda pada pilihan raya yang lalu meskipun masih banyak kelemahan di pihak mereka..

Ketua Pemuda UMNO itu juga mengakui bahawa pada pilihan raya umum lalu (PRU-13), Pakatan Rakyat telah memberi banyak peluang kepada golongan muda untuk mengisi jawatan dalam kepimpinan pakatan pembangkang.

Khairy percaya bahawa UMNO juga perlu membuat demikian iaitu meletakkan calon-calon yang lebih muda supaya mereka boleh mengisi jawatan tertinggi parti dan barisan kabinet untuk mendekati golongan belia.

"Apabila anda mempunyai anak-anak muda dalam kabinet dan kepimpinan tertinggi parti, dasar-dasar secara semulajadi menjadi mesra ke arah anak-anak muda. Kita perlu berbuat demikian," katanya semasa Sidang Kemuncak Pemimpin Pelajar Malaysia (MSLS) kelapan bertema 'Malaysia: Getting On or Getting By' di Kuala Lumpur pada Sabtu.

Khairy berkata golongan belia hari ini lebih mengambil berat tentang isu-isu mengenai pendapatan mereka, kos sara hidup, perumahan dan memiliki kereta mereka sendiri. Isu-isu yang perlu ditangani oleh kerajaan.

Khairy berkata kerajaan juga perlu menunjukkan tadbir urus yang baik, telus, jujur, mempunyai integriti dan sifat rendah diri. Inilah yang dituntut oleh golongan belia.

"Anda tidak boleh tidak mengendahkan sesiapa atau sesuatu perkara, anda perlu mempunyai sebuah kerajaan yang ‘open book’.

"Anak muda inginkan kerajaan yang bersikap konsisten. Dan jika anda boleh mendapatkan hak itu, anda boleh mendapatkan semua pengundi muda dengan anda," kata Ahli Parlimen Rembau.

Mengakui keperluan untuk menjana semula dan meremajakan kepimpinan kerajaan, Khairy berkata ia adalah sangat penting untuk mempunyai lebih banyak wakil daripada generasi muda dalam kabinet untuk mengadakan mesyuarat yang lebih baik diantara mereka yang muda dan mereka yang  berpengalaman.

"Bagi pilihan raya umum akan datang, UMNO mesti menampilkan calon lebih muda. Apabila kita mempunyai calon yang lebih muda, ia akan mempengaruhi keputusan pemilihan kabinet.

"Apabila kita mempunyai calon-calon yang lebih muda yang berkebolehan dalam pilihan raya umum akan datang, maka kita akan mempunyai lebih ramai generasi muda yang akan menganggotai (kabinet)," kata beliau.

Khairy juga berkata apabila dua generasi yang berbeza bertemu di kabinet dan membentangkan dua perspektif yang berbeza, ia akan menjana proses membuat keputusan yang lebih baik.

"Sudah tentu, saya tidak bersetuju bahawa semua orang dalam Kabinet perlu berada di bawah 50 atau di bawah 40 tahun. Saya rasa terdapat ramai ahli-ahli politik yang berusia lebih daripada 50 dan masih mampu berkongsi kebijaksanaan dan pengalaman mereka."

Khairy berkata orang-orang ini layak untuk memimpin negara kerana mereka telah berada lebih lama dan tahu bagaimana untuk menjalankan perkara-perkara yang lebih baik.

"Apa yang saya ingin lihat ialah gabungan bijak orang lama dan juga muda, idealistik, ahli politik yang berkobar yang boleh melengkapkan kebijaksanaan anggota kanan Kabinet," katanya.

Sementara itu, Khairy berkata persepsi menjadikan pendidikan vokasional 'pilihan kedua' atau 'jalan terakhir' perlu ditukar.

"Pendidikan vokasional dan teknikal harus dilihat sebagai alternatif yang berdaya maju untuk seseorang yang mungkin tidak berminat dengan bidang akademik," katanya.

Beliau menegaskan bahawa beberapa negara-negara perindustrian tinggi seperti Jerman mempunyai penyertaan tinggi bagi pendidikan vokasional, manakala Malaysia hanya mempunyai kira-kira 30 peratus.

Di samping itu, ia adalah sangat kritikal untuk mendapatkan hak pendidikan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negara, katanya.






No comments:

Post a Comment