Wednesday 13 August 2014

YONG AH CHOI@YONG YEN CHOI UGUT BUNUH HJ HUSSUN BELUM ADA TINDAKAN POLIS AMBIL SEHINGGA KINI

Written by Admin

OLEH: SAIMON S JUMADI
FOTO:  APEK ANSUKOI






BAKAL DIBUNUH 
Hj Hussin Nan akan menjadi mengsa bunuh Yong Ah Choi @Yong Choi dalam beberapa hari lagi Polis tutup mata.






SANDAKAN:- Keengganan  seorang penceroboh tanah di kampung Kenangan Manis yang didakwa telah merosakan semua  tanaman yang telah diusahakan oleh Hj Hussin Bin Nan Nombo Mykad 600817-1-6011) (gambar) diatas sebidang tanah nombor Geran 075361349 dan 075361358  telah membuat laporan polis yang menamakan Yong Ah Choi @ Yong Yen Choi untuk menuntut ganti rugi sebanyak RM10,000.00 no.report: SKN/RPT/6265/2011 bertarikh 9 Mei 2011 dan laporan disediakan oleh L/Kpl/w.138077 Suraya’ani.






























RITA...Pekerja Yong Ah Choi sebagai kerani tidak mempunyai sebarang dokumen

Laporan kedua yang dibuat oleh orang yang sama (Hj Hussin bin Nan) nombor repot SKN/RPT/13343/2011 tarikh 7 Oktober 2011 penerima repot Hazam bin Hamid No Personal: RF/168336 berpangkat Konstabel .

PERJA HARAM....ini juga seorang pekeja Yong tidak mempunyai dokumen















Dalam kandungan repot. Pada 7hb Oktober 2012 jam lebih kurang 0930 hrs bertempat di Kampung Kenangan Manis, semasa saya saya hendak  mengambil hasil tanaman di kebun saya di Lot 8. Saya telah meminta kebenaran masuk  ke kebun  saya untuk mengambil hasil tanaman saya. Namun saya telah dihalang oleh penama Yong Ah Choi@Yong Yen Choi daripada masuk ke kawasan kebun saya.

Saya membuat laporan polis untuk rujuk Jabatan Tanah dan Ukur serta tindakan mahkamah.

PEJABAT YONG.....inilah kedudukan pejabat Yong yang didirikan atas Kampung Kenangan Manis




Dan laporan ketiga yang dibuat oleh Hj Hussin  Nan pada 13 Februari 2012 nombor Report SKN.RPT/20/2012  penerima repot Khasnor Bt Abdul Kadir No. Personal: R0137081 berpangkat Kopral.

Dalam kandungan laporan: Pada 12-02-1012 lebih kurang jam 10.00 pagi betempat di kawasan kebun milik saya (Hj Hussin bin Nan) di kampung Kenangan Manis Batu 12 Jalan Rancangan Sungei Manila. Saya telah diugut oleh seorang lelaki cina penama Yong Ah Choi@ Yong Yen Choi kerana tidak puas hati atas urusan tanah.

Pada jam lebih kurang 3.00 petang saya telah dipanggil ke Balai Polis Sungei Manila yang mana penama tersebut telah mengugut akan membunuh saya dengan apa cara sekalipun. Tujuan saya membuat untuk tindakan selanjutnya.

Inilah antara kandungan tiga laporan polis yang telah dibuat oleh Hj Hussin untuk mendakwa Yong Ah Choi@ Yong Yen Choi tetapi sehingga ke hari ini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak Polis walaupun   kes ketiga merupakan  satu ugutan membunuh

“Mungkin tunggu saya mati atau keluarga saya mati dibinasakan oleh  Yong Ah Choi@Yong Yen Choi baru pihak polis akan bertindak segera menangkap Yong” kata Haji Hussin.

Kata Hj Hussin disebabkan pihak polis tidak mahu mengambil sebarang tindakan walaupun Yong Ah Choi@Yong Yen Choi telah mengamcam nyawa Hj Hussin yang sudah tidak lagi selamat Yong Ah Choi bila-bila saja boleh membunuh Hj Hussin dan keluarganya ini telah menunjukkan satu kelamahan  pihak polis dan mencemarkan nama baik kecekapan polis  kerana gagal menanangi kes ugutan  yang bakal menimpa Hj Hussin.

“Yong Ah Choi@Yong Yen Choi orang kaya bila-bila saja Yong boleh bertindak dengan cara apa sekalipun untuk membunuh saya dan keluarga saya dengan mengupah orang dan selepas membunuh saya atau keluarga saya Yong Ah Choi melantik beberapa penguam untuk membela dirinya daripada didakwa di mahkamah dengan nilai nyawa saya RM12.000 sahaja ribu setiap satu nyawa ini kah yang pihak polis mahukan” ujar Hj Hussin.

“Satu perkara lagi disebabkan saya sudah membuat laporan sebanyak tiga kali kepada polis nanum pihak Polis tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Yong Ah Choi, saya tiada pilihan lain melainkan membuat laporan  rasmi ke Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) biarah pihak SPRM  sendiri membuat siasatan atas kelalaian dan kelembapan pihak polis  yang  melengah-lengahkan mengambil tindakan  kes ugutan bunuh  saya, sebab  pihak polis terlalu, pandang ringan ini mungkin ada udang disebalik batu.
  
Sekiranya pihak polis Sandakan terbaca berita ini yang  tersiar di Free  Sandakan Today.Net masih lagi tidak menghiraukan kes ugutan Yong Ah Choi coba membunuh saya. Saya akan pergi ke Kuala Lumpur untuk  membuat laporan ke Balai Polis Bukit Aman ini saja jalan yang terbaik supaya Polis Bukit Aman mengarahkan Polis Sandakan bertindak segera  terhadap Yong” kata Hj Hussin lagi.
  

Dakwa Hj Hussin Yong Ah Choi bukan sekadar menceroboh tanah bahkan Yong menggaji pekerjanya yang terdiri daripada Pendatang  asing  langsung  tidak mempunyai sebarang dokumen ini juga pihak Jabatan Imigeresen boleh membuat serbuan ke kawasan ladang haram tersebut untuk membuat tangkapan.

BUKTI.....Ketiga Laporan Polis yang telah dibuat  tanpa sebarang tindakan sehingga kini











No comments:

Post a Comment