Thursday 5 June 2014

SESETANGAH IBUBAPA BANGGA BILA ANAK2 MEREKA JADI SAMSENG DI SEKOLAH MEMBELASAH PELAJAR SAMPAI MATI



Written by Admin
Thursday  June 05.2014

DARI KACAMATA PENGARANG FST
SHAIMON S JUMADI


SEJAK kebelakangan  ini ramai penuntut   sekolah Menengah sama ada lelaki mahupun perempuan 40 peratus mereka terlibat dan cenderong dalam melakukan kes-kes juvana seperti membuli sesama rakan mereka.



DIKEHENDAKI POLIS......Satu kebanggaan kepada ibubapa mereka sebab wajah anak-anaknya terpapar di wall FB walaupun bakal menerima hukuman kerana membelasah rakan sekolah yang lemah




TREND PELAJAR....Memang sudah jadi satu budaya kepada pelajar sekolah masa kini suka buli membuli kerana dapat gelaran Hero daripada kedua orang tua mereka apa lagi kalau berjaya membelasah sampai mati.
Kes buli kini yang sering terjadi di bebarapa buah sekolah menengah semakin meningkat 80 peratus dan ini telah membimbangkan kepada para ibubapa yang menghantar anak-anaknya kesekolah kerana khuatir anak-anak mereka bakal jadi mangsa buli oleh sesetengah penuntut yang bersikap ganas tanpa ada rasa belas kesihan.



Banyak juga penuntut yang mati akibat dibuli mungkin teruk kerana dipukul disepak terajang namun ibubapa mereka bila mengetahui anak-anaknya terlibat dalam kes jenayah itu 70 peratus orang-orang tua mereka sambil lewa saja “Apa kata mereka apa ku peduli yang mati bukan anak aku anak dia orang aku puji anak aku jadi hero dalam sekolah hebat anak-anak ku yang jadi jahat”




Ramai juga ibubapa yang bangga kalau anak-anak mereka jadi samseng apa lagi kalau anak-anak mereka sampai membunuh orang pujian demi pujian terus dilafaskan oleh keluarga mereka “wow hebat kau akku ini inilah yang ayah mahukan samseng jangan peduli undang-undang masuk penjarapun makan juga ini yang sering didorong oleh bapa-bapa mereka.




 PUAS HATI...Kerjakanmu sampai mati baru puas hati jadi hero sekolah

Macam kes buli baru-baru ini yang berlaku di mana tiga pelajar perempuan membelasah kawannya sehinga nazak dan gambar merekapun sudah dipaparkan di wall FB bagi bapa dan ibu mereka yang suka anak-anaknya jadi samseng mereka begitu gembira begitu senang hati bilamana gambar-gambar wajah anak-anak mereka terpampang wall FB yang bakal menerima hukuman.

 
Namun disebaliknya ramai juga masyarakat yang mengutuk habis-habisan ada yang menyumpah nyumpah bukan saja pelajar yang terlibat kes buli malahan mereka juga menyumpah  7 keturunan supaya ditimpa bala yang amat mengerikan.



Sepatutnya mereka datang kesolah belajar untuk menimba ilmu supaya bila dewasa nanti jadi orang yang bijak pandai berguna kepada bangsa dan negara bukan hendak jadi samseng membelasah anak-anak orang sampai mati  namum ibubapanya membiarkan begitu saja.
 
Kalau fenomena sebegini sukar dibendung walaupun pihak polis tegas mengenakan undang-undang berat bila menjatuhkan hukuman kepada para pelajar yang terlibat kes juvana ini lama kelamahan ibubapa yang lainnya agak merasa bimbang bila memikirkan anak-anak mereka yang bakal melanjutkan persekolahan ke tingkatan 1 takut-takut nanti anak mereka akan menerima nasib yang sama.



Nisbah pelajar yang terlibat jadi samseng disekolah semakin kritikel boleh dikatakan 70 peratus pelajar ini suka dan gemar membuli rakan-karan yang lemah apabila guru-guru memberitahu dan bertemu dengan kedua-dua ibubapa mereka menyatakan anak-anak kamu sudah terlibat kes jenayah membuli anak-anak orang
bukan pula aduan guru-guru itu diterima dengan baik malahan ada sesetangah bapa marah dan membelasah guru-guru juga ini tidak dinafikan guru-guru pula jadi mangsa dan sasaran sebab marah anak-anak mereka dituduh jadi samseng sekolah.



Sebagai bukti seorang pelajar dari Sandakan telah dibelasah di Sarawak sampai mati kepulangan anaknya dari Sarawak bukan Ijazah yang dibawah  untuk mengembirakan  ibubapanya tetapi keranda yang berisi mayat ibubapanya terima yang penuh dengan kesedihan.














No comments:

Post a Comment