Monday, 9 June 2014

KUBURAN DIPASANGKAN KELAMBU MENJADI PERHATIAN ORANG RAMAI ZAMAN IT TIADA ISTILAH SYIRIK ATAU KURAFAT



Written by Admin
Monday June 09. 2014


OLEH: AZMI AZMAN


 WALAUPUN MEREKA ITU ISLAM....tetapi mereka masih belum faham kenal erti  syirik atau kurafat lantas mereka terus mengamalkan budaya songsang memasang kelambu diatas kuburan mungkin takut digigit nyamuk eades kut.


KARAMUNTING:- Majlis Agama Islam Sabah (MUIS) dua puluh tahun yang lalu di mana Mufti Negeri Sabah telah mengeluarkan fakwah melarang seluruh umat Islam di negeri Sabah  agar tidak membina  sulap atau pondok, memagar dan menyimpan kelambu diatas tanah kuburan keluarga mereka ini hukumnya haram dan syirik.

Bagi mereka yang sudah ketelanjuran membina pondok atau sulap hendaklah merubohkan dengan segera namun begitu fakwah mukti negeri itu diguna pakai dan dipatuhi oleh orang-orang Islam tempatan.


 TEMPAT PEMUJAAN......Mungkin kuburan ini tempat acara pemujaan minta nombor ekor ...kami tu inda tau bah apa itu Kurafat dan Syirik


 ALANG-ALANG SIMPAN KARAOKE...baru canggih...mana JHEAINS kenapa tak suruh bongkar  mungkin disebabkan tanah persendirian jadi  pihak yang berkenaan enggan mengambil tindakan



Tetapi bagi orang Islam dari seberang Filipina langsung tidak menghiraukan fatwah itu mereka berdegil kerana ini adalah adat budaya mereka bagi mereka walaupun islam tiada istilah syirik atau kurafat contohnya mereka walaupun sudah beranak cucu tinggal di Sabah berpuluh-puluh tahun lamanya namun  jiwa dan semangat  mereka masih kepilipinan  dan terus mengamalkan  budaya songsang seperti  mandi safar di pantai-pantai setiap bulan  Safar kononnya membuang sial dan buang bala.

“Nah kami tu tidak  tau apa tu yang kurafat atau syirik kami inda faham iru butul-butul kami inda faham”

Fenomena ini masih berlaku di mana terdapat  tanah kuburan Islam yang terletak diatas tanah persendirian (Private Land) bersebalahan tanah kuburan Kampung Bokara 90 peratus semua kuburan mempunyai pagar  dan juga dipasangkan  kelambu dan  botol-botol susu kemungkinan juga tempat pemujaan sperti minta nombor ekor dan sebagainya.

Menurut aduan dari beberapa  penduduk Kampung Bokara perkara ini sudahpun dilaporkan ke pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) berkali-kali  tetapi sehingga sekarang pihak JHEAINS Sandakan masih membuta tuli dan tidak mengambil sebarang tindakan ini jelas pihak JHEAINS seolah-olah mengizinkan dan mengalakan mereka yang terbabit terus mengamalkan perkara mungkar syirik dan kurafat.

No comments:

Post a Comment