Monday 30 June 2014

AHLI PARLIMEN SANDAKAN BERPUAS HATI KEADAAN BAZAR RAMADAN




Written by Admin

OLEH: SAIMON S JUMADI
FOTO SAFFIE S JUMADI

SANDAKAN:- Kewujudan Bazar Ramadan  setiap tahun yang diusahkan oleh pihak Majlis Perbandaran  Sandakan (MPS) ia memberi ruang kepada masyarakat setempat untuk mencari rezeki disepanjang bulan  Ramadan Al-Mubaraq yang penuh berkat itu khusus bagi menjana pendapatan selama sebulan untuk   keperluan perbelanjaan di hari lebaran nanti.

Selain itu ia juga menarik perhatian para pelancong luar yang berkunjung sambil mahu merasai masakan makanan Melayu dan sebagainya kerana berbagai-bagai jenis juadah  yang ada dijual di bazar tersebut.

Bazar Ramadan yang dibuka pada 29 Jun dan akan berakhir pada 29 Julai ini   bermula dari jam 1.00  hingga jam 7.00 malam kadar sewaan lot gerai  yang melalui system tender harganya berbeza-beza  ada yang sewanya  RM1,000.00 hingga RM2,000  selama 30 hari dan ini bergantung dimana letaknya kedudukan lokasi gerai tersebut
 
Sementara lot gerai biasa yang tidak ditender sewanya agak murah sedikit antara RM80.00 hingga RM200.00 sebulan ia terletak disebelah belakang kalau dilihat  kurang pengujung datang ke gerai tersebut berbanding gerai yang berada di barisan depan.

Petang tadi lebih kurang jam 3.00 Ahli Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong bersama dua orang Pegawai Khasnya Amsi Liew dan Dayang Zubaidah Datu Tahil telah membuat tinjauan ke bazaar Ramadan dengan tujuan untuk menemui para peniaga.

Wong   berpuas hati mengenai struktur kedudukan gerai-gerai tersebut kerana tersusun rapi termasuk tahap kebersihan disekeling bazaar tersebut juga amat memuaskan.

Dalam tinjauan selama 2 jam itu Wong terserempak dengan Unit Penguatkuasa  Jabatan Kesihatan seramai 16 orang terbahagi kepada 3 kelompok yang ditugaskan  untuk menjalankan pemeriksaan makanan  dan minuman untuk memastikan  benda  yang dijual kepada umum dijamin tahap kebersihannya.
 
Salah seorang pengunjung yang sempat ditemuramah oleh Wartawan Free Sandakan Today iaitu Kalsum Hadi menjelaskan makanan dan minuman termasuk kuih muih yang dijual di bazaar tersebut agar mahal sedikit berbanding di tahun lalu ini mungkin ekoran kenaikan harga barangan yang melambung tinggi.


No comments:

Post a Comment