Wednesday 6 August 2014

HINA-CACI AGAMA DAN BANGSA SESEORANG BOLEH CETUSKAN PERGADUAN BESAR KAUM ..........TEGAS SAPAWI

 Written by Admin


OLEH: CHARLES P ANDIANG

KOTA KINABALU:-  Sejak kebelakangan ini segelintir masyarakat di negara  sudah  berani  tidak lagi segan silu menghina Agama dan mencaci bangsa-bangsa lain sudah tidak takut dengan undang-undang berbanding sebelum akta ISA dimansuhkan.
Namun begitu  Kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu yang mengutuk agama dan kaum lain menerusi laman sosial supaya ia memberi pengajaran kepada mereka dan masyarakat keseluruhannya.

Kenyataan demikian dibuat Ahli Parlimen Sipitang Sapawi Ahmad yang nyata bimbang dengan dengan sikap beberapa individu yang cuba menimbulkan ketegangan kaum di negara ini.
Perbuatan menghina agama orang lain bukan saja menggambarkan betapa pudarnya semangat 1Malaysia tetapi juga memperlihatkan kekalutan sikap yang boleh menjejaskan perpaduan sedia wujud” Katanya
“Walaupun tidak dilakukan secara berkumpulan, namun kesannya tidak baik kepada negara kita.”
Memaki hamun agama dan kaum lain dalam Facebook bukan budaya Sabah
Sapawi, yang juga Pengarah Yayasan Sabah berkata revolusi IT sepatutnya membuka minda untuk rakyat terus maju, tetapi ada yang menyalahgunakannya hingga mencetuskan ketegangan. 
Tindakan seperti memaki hamu
n agama dan kaum lain dalam Facebook bukan budaya orang Sabah, yang mengamalkan sikap tolak ansur serta saling menghormati sejak zaman nenek moyang, katanya di Majlis Rumah Terbuka Hari Raya DUN Lumadan di Kampung Bangkalalak  baru-baru ini.
Beliau berkata mereka yang sengaja membangkitkan isu perkauman dan agama menunjukkan mereka mempunyai pemikiran yang buruk, kuno dan mundur.


Katanya  semasa akta ISA dikuatkuasakan dahulu  ramai rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum sentiasa menjaga sensitiviti masyarakat sekeliling sekarang tidak sudah berubah lebih jauh kalau mereka mahu hina bangsa dan caci satu-satu agama tidak lagi berselindung  hentam saja soal bakal menimbulkan kemarahan atau pergaduhan besar mereka tidak ambil peduli.


No comments:

Post a Comment