Written by Admin
OLEH: SAIMON S JUMADI
SANDAKAN:- Sepatutnya sebelum kerja-kerja pembaikan saluran kumbahan dijalankan
pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) seharusnya memaklukan terlebih dahulu
kepada para pemilik premis agar mereka tahu dan ini untuk mengelakan mereka tidak dikenakan
bayaran sehingga beribu-ribu ringgit ini satu bebanan yang berarat
ditanggung.
Ekoran fenomena tersebut Stephen Wong
banyak menerima aduan daripada pemilik
premis yang menunjukkan pihak MPS mengenakan bayaran sebanyak RM8,000.00 ribu ringgit
untuk membaiki saluran kumbahan di luar bangunan, bagi bangunan 4 atau 5
tingkat. Ini amat membebankan pemilik premis.
Disebabkan kos bayaran pembaikan saluran kumbahan bagi setiap
tingkat sekurang-kurangnya 2 ribu ringgit ke atas, ini merupakan bayaran yang
tidak munasabah.
Beliau berkata, MPS menjalankan
kerja-kerja pembaikan saluran kumbahan bagi pihak pemilik premis adalah
tindakan yang wajar, tetapi MPS seharusnya memaklumkan bayaran kepada pemilik
premis terlebih dahulu, supaya pemilik premis dapat membuat pertimbangan,
bukanlah mewajibkan pemilik bagi setiap tingkat membayar sebanyak 2 ribu
ringgit atau lebih.
Menurut Wong, pemilik premis mengadu
bahawa saluran kumbahan di luar bangunan rumah kedai berkenaan, hanya tingkat 2
dan 3 sahaja yang rosak dan memerlukan pembaikan, tetapi pihak MPS pula
melaksanakan kerja pembaikan bagi seluruh bangunan, iaitu dari tingkat 1 hingga
tingkat 4. Ini merupakan pembaziran wang kerana saluran kumbahan yang masih
dalam keadaan baik turut ditukar.
Beliau menegaskan bahawa tidak
membantah pihak MPS menjalankan kerja pembaikan bagi pihak pemilik premis,
tetapi MPS harus mengenakan bayaran yang munasabah, bukanlah memaksa pemilik
premis membayar caj yang mahal dan tidak berpatutan.
Katanya, sebatang saluran kumbahan
dari tingkat bawah ke tingkat 5, dikenakan caj pembaikan dan penukaran hampir
10 ribu ringgit, bagaimana ini boleh berlaku? Ini harga apa?
Walaubagaimanapun, Wong telah
mengumpul aduan-aduan daripada pemilik premis berkenaan, dan akan mengemukakan
surat kepada MPS supaya mengambil berat terhadap masalah tersebut, memaklumkan
bayaran yang munasabah sebelum membantu pemilik premis menjalankan kerja-kerja
pembaikan.
\
No comments:
Post a Comment