Wednesday 21 December 2016

FST....JANGAN LUPA DATANG KE HOTEL LINTAS VIEW KETEMU PEMIMPIN WARISAN 23-12-2016 JAM 7.10 MLM



 ( malam lusa 23 Disember jangan lupa)

OLEH: ISMAILY BUNGSU-FST
Wednesday 2016/21 December


SALAM krismas, salam pagi, salam bahagia, salam hormat, salam ceria dan di luar mentari bercahaya terang menjanjikan kebahagiaan meski dalam hati ada gundah terasakan.

Kesian, orang kampung terus hidup derita perit luka kesan dijanii pelbagai sedang hidup menghimpit duka hati terseksa tetapi mereka tidak berdaya kesan dimiskinkan dan doa terus ke langit diturunkan rahmat hidup berkat.

Tiba-tiba saja namanya WARISAN melompat-lompat. Mula di kota menjalar lingkar ke kampung halaman, mukim, desa, lurah perbukitan, gubug-gubug  dan semula ke kota pekan termasuk rumah-rumah  persundalan.

Memang panas dan di kedai kopi sebutan WARISAN jadi bualan dan serentak itu namanya Shafie dan Darell Leiking terus menjadi pokok perbincangan antara mereka. apa istimewanya mereka ini?

Bila ada perhimpunan maka di situ kita lihat ribuan datang dan ribuan kepingin mendengarkan ucapan seorang Shafie dan yang lain pemimpin.

Kenapa begitu? apakah ucapannya lebih baik banding seorang Musa atau seorang Pairin atau barangkali lebih baik banding seorang DDJK?

Ah, rakyat Sabah bijak menilai dan rakyat Sabah tahu semuanya dan rakyat Sabah tidak seperti dulu dan rakyat Sabah tidak boleh lagi diperlakukan seperti dulu.

Mereka rata-rata bijak dan anak muda terus berdatangan berbondong-bondong  hadir bertanyakan borang dan siap berjuang setia rela berkorban apa saja demi masa depan negara bangsa kitani.

Biasa kenal dulu baru cinta, tetapi untuk WARISAN mereka tidak peduli itu dan kenapa saja mereka demikian? Kekadang saya sendiri juga tidak tahu dan rakyat lebih tahu keadaan sebenarnya.

Yang jelas rakyat Sabah sudah sekian lama tertekan, kebahagiaan yang dijanjikan ternyata janji-janji  palsu yang tidak tertunaikan. Mereka kata berniat baik, niat baik itu untuk siapa katanya seorang Rendra dan siapa saja yang datang mencuri segala khazanah negara, penuhi kantung anak bini serta suku sakat terdekat? masa itu tidak tahu. Hairan!

Mereka kata mereka dahulukan rakyat, apakah itu benar atau hanya klentong auta janji manis penuh bobrok dan kenapa saja Sabah disebut dan dikenali sebagai wilayah TERMISKIN hidup rakyat terseksa menangis tanpa air mata? Ini harus ditanyakan dan apa saja jawaban?

Jawaban mereka jelas kutukan, hinaan, maki hamun dan dituduh dengan segala macam yang auta rasuah sedang berjuta wang di rumah pegawai negeri dan jabatan terhimpun.

Yang makan lain dan nangkanya terkena seorang Shafie yang tidak tahu apa-apa. Kesihan mereka dan sekarang kes itu didiamkan, lalu ke mana saja wang berjuta dan kenapa pencuri begitu bebas? memang inilah sebuah permainan, sedang mereka yang tertangkap itu orang mereka sendiri, seorang Shafie tidak kenalpun namanya yang terlibat itu. Binawi jahat sangat.

Begitulah sikap dan olah untuk menjatuhkan segala macam tuduhan dan kaki-kaki fitnah tanpa ingat dosa sama Allah terus menjalankan suntikan ke halaman rumah rakyat seolah seorang Shafie itu begitu jahat dan hina di mata mereka. Kesihan, perangai dan olah mereka jelas kelihatan di mata rakyat.

Nah, persoalannya sekarang kenapa saja rakyat terus mendatangi WARISAN? apakah kerana bahtera nabi NUH yang selamatkan umat manusia? atau kerana WARISAN itu memang sesuatu budaya yang harus dipertahankan? atau mungkin ada hal lain yang menyebabkan mereka datang berbodong-bodong. Banyak persoalan yang dibangkit tapi rata2 tidak peduli itu terus datang ke rumah warisan meski tak kenal tak cinta.

Kekadang persoalan demi persoalan datang ke halaman rumah hingga saya sendiri tidak mampu menjawab persoalan dan teka teki tentang WARISAN dan akhirnya saya sendiri kekadang merasa letih untuk berbicara kesan keletihan dan itu sebab kekadang saya mendiamkan diri sebab tidak mampu menjelaskan/tidak berupaya.

Nah, untuk itu mari bersama datang ke acara sembang dalam siri jelajah warisan di hotel LINTAS VIEW tarikhnya 23 Disember, jam 7-10 malam. Sila datang ya dan saya sendiri akan ada di sana. Kita ketemu di sana.

Jangan tak datang, mesti datang untuk kenal lebih kenal warisan dan sesiapa saja bisa bertanya meski ada yang tak suka, sekadar datang tidak apa sebab pintu warisan terbuka asal hati ikhlas telus demi sabahan yang terpinggirkan selama nian.

Hari ini tanggal 21 dan esok 22 makna 23 itu Jumaat acara berkenaan diadakan hanya sesudah esok. Iya, sesudah esok.

Jangan lupa, kita ubah Sabah demi negara anak bangsa kitani untuk elak merempat nantinya di musim-musim  mendatang.

Sabah kena ubah
UbahSabah
UbahSabah
UbahSabah

No comments:

Post a Comment