Sunday 25 December 2016

FST.....SELAMAT HARI NATAL KEPADA KELUARGA KU DAN SAHABATKU YANG BERAGAMA KRISTIAN


( Sabahku juga yang terbaik)

OLEH:  NURLIYANA ABDULLAH-  FST
December Sunday 25/2016

DI mana-mana dalam dunia, hanya Sabahku yang terbaik banding negara/negeri lain di dunia.

Di Sabah baik kadazan, dusun, brunei, cina, rungus, keling, pakistan, orang putih orang hitam kelabu hijau dan segala macam warna dapat sembang duduk sama satu meja di kedai cina.

Bila duduk mereka bercakap bahasa melayu sabah meski loghatnya ada kecinaan dan kekelingan dan mereka terdiri kalangan yang bersih hati dan putih hati meski hitam kulitnya.

Inilah Sabah milik kami yang cukup baik malah terbaik dalam dunia dan semuanya aman damai penuh berkasih sayang sesama.

Bila hari raya, yang christian datang ke rumah yang muslim agama dan mengucapkan kata selamat raya dan di situ tergambar kesucian hati mereka yang penuh kasih sayang.

Setiap perayaan ada makanan dihidang yang sesuai semua bangsa boleh makan sama tanpa ragu tanpa was-was dan inilah contoh terbaik mengalahkan konsep satu malaysia yang banyak sangat keraguan dan saling curiga mencuriga cuma tidak terkatakan wajah dalam kepura-puraan.

Inilah Sabah negeri terkaya sumber alam tetapi sabahan kelihatan susah meski tinggal di pedalaman tanpa air paip tetapi masih ada sungai sedang sungai tercemar airnya kesan pembalakan yang dilakukan oleh seorang yang berkuasa untuk cepat lebih kaya.

Memang Sabah terbaik dalam keluarga perlbagai agama kawin campur dan itu tidak pernah menimbulkan masalah dan islam sendiri mahukan/mengajar umatnya menghormati semua bangsa manusia termasuk tumbuhan, haiwan dan apa saja yang ada dalam dunia ini kesan semuanya ciptaan Allah yang satu.

Selamat hari natal untuk semua kawan-kawan saya, ahli-ahli facebook yang baik dan saya hormati terutama untuk ayah dan ibu saya juga adik-adik saya yang saya sayangi semuanya.


No comments:

Post a Comment