Saturday 10 December 2016

(FST) Free Sandakan Today Online….. BANGSA MURUT YANG TERBIAR TERUS TERPINGGIR

  
OLEH: NURLUYANA ABDULLAH (FST)
Saturday December 10/2016





DALAM sejarah Sabah yang tidak dicatat atau dilupakan ramai tidak tahu siapa Kamunta, Timus, Sarah, Santara yang menyerang pulau gaya.

Kemudian disebut juga nama si Langkap, si Gunting pembantu Mat Saleh dan kemudian disebut juga ketua Murut nama Lingam yang ditangkap oleh kompeni diketuai oleh GG Wooley.

Dalam tahun 1915 rombongan Baboneau yang pindah dari Rundum ke Pensiangan diserang hendap oleh orang Murut yang dianggap menentang kerajaan kompeni ketika itu.

Kesan serangan itu Baboneau tidak tahan dan terpaksa berpatah balik melalui bukit-bukit untuk menyelamatkan diri.

Hebatnya orang Murut ketika itu telah membakar rumah2 kompeni di Pensiangan dan itu diketuai oleh Antanom dan sesudah itu Antanom sekali lagi membawa orang-orang  Murut menyerang pejabat Baboneau di Rundum dan Antanom anggap serangan itu sebagai perang agama.

Baboneau segera menghantar utusan meminta bantuan orang-orang  di Tenom ketika itu tetapi sebelumnya dikatakan Antanom dapat dibunuh. Hal ini tidak ditulis dan tidak dijadikan sejarah sebab kerajaan yang ada tidak mahu Sabahan tahu sejarah itu.

Bantuan yang tadi dari Tenom sampai tepat waktunya dan orang-orang Antanom diberitakan undur ke kubu mereka di sebelah hilir dan sejak itu berakhirnya pejuangan Antanom terhadap kompeni.

Sikap dan perjuangan Antanom harus dijadikan contoh dan bangsa Murut yang ada harus bangun sama menuntut hak yang disalahguna oleh pemimpin sebelumnya dan masa kini.

Sekarang apakah bangsa Murut tidak rasa teraniaya? dan apakah bangsa Murut tidak ingat sejarah bangsa Murut di Nabawan kena halau dari tanah adat dan berapa banyak tanah adat dirampas diambil begitu saja dan hutan tidak boleh lagi diguna oleh Murut untuk mencari makan.

Murut memang tidak kurang yang punya kelulusan tetapi berapa orang Murut cucu Antanom mendapat tempat di kerajaan sejak dulu hingga kini? Pernahkah bangsa Murut ini menjawat jawatan tertinggi seperti bangsa lain di Sabah? Kalau adapun berapa orang dan mungkin hanya satu dua yang secara kebetulan.

Yang lain, cuba perhatikan di Tenom kampung saya hingga sekarang meski merdeka bertahun2 masih lagi belum memiliki paip air dan famili saya mandi di sungai padahal lokasi hanya setengah jam dari pekan Tenom/lebih kurang 10 minit jalan kaki di lokas DS Shafie Apdal/WARISAN adakan perhimpunan politik yang hadir 16,000 orang bulan lalu di kampung Paal Tenom.

Kenapa hal ini tidak dapat diselesaikan sejak merdeka dan yang jelas ramai bangsa Murut ini terbiar terpinggir dan dilupakan di mana-mana meski punya kelulusan universiti dan kesannya "Sabah Kaya, Rakyat Menderita Pemimpin Mewah"

Kepimpinan apa yang maksudnya seperti dikatakan dan di mana seorang Musa bin Aman dan apa yang telah dilalkukan oleh YB Rubin Balang dan YB Parlimen di Tenom atau mereka itu hanya makan gaji buta dan rakyat dilupakan tetapi di musim PRU mereka datang kerumah dengan janji setinggi gunung dan akhirnya haprak dan menipu rakyat.


No comments:

Post a Comment