Wednesday 28 December 2016

FST.....DASAR KERAJAAN BN/UMNO SIKIT-SIKIT PANGGIL POLIS ORANG SUMBAT DALAM PENJARA




OLEH: ISMAILY BUNGSU-FST
Rabu Disember 28/2016

DATUK Seri  Shafie Afdal pernah berkata pejuangan itu memerlukan pengorbanan dan tanpa pengorbanan tidak akan ada hasilnya. Memang begitulah.

" Cakap saja panggil polis" Kata DS Shafie lagi dan kelihatannya
di Malaysia ini meski bercakap di parlimen terus saja mahu ditangkap siasat sedang parlimen itu kebal suarakan mahunya rakyat.

Saya jelaskan kepada DS Shafie yang kerajaan Malaysia ini kerajaan lawak sebab asyik menakut-nakutkan saja dan oleh sebab rakyat kian berani bersuara, maka bermacam akta mereka cipta untuk memenjarakan rakyat.

" mereka ingat saya takut " tiba2 DS Shafie menyampuk dan saya ketawa, sedang DS Shafie yang tadi serius juga ikut ketawa, cuma ketawa agak perlahan. Memang lucu.

Kalau dulu zaman kecil nampak polis, kita selalu saja takut dan sekarang polis kena main-main semakin orang tidak hormat sebab ketua polis negara tumbuk mata Anwar dalam penjara yang tangan anwar diikat. Benar-bacul  bacul dan penakut menumbuk orang yang diikat tangannya. Memalukan dan seorang pondan tidak akan melakukan perkara semacam itu.

Memang kerajaan Malaysia ini lucu, sebab takut kedapatan segala rahsia, lalu mereka cipta akta OSA yang mengosakan atau merahsiakan perbuatan bobrok sang menteri hingga laporan audit negara banyak dirahsiakan dan itu jelas tangan rakyat diikat dan bersuara saja penjara sudahnya.

" Sikit-sikit panggil polis " Kata DS Shafie memang menyebabkan saya ketawa, malah kucing saya juga ikut ketawa sambil memperli tabiat dan olahnya manusia masa kini. Lucu dan bangang. Inikah yang namanya kebebasan?

Kebebasan apa yang bentuknya jika kerajaan demikian? Sedang binatang di hutan bebas ke sana sini dan bebas bersuara sebalik manusia ada pula sekatannya dan yang di atas bebas pula berkata apa saja mahunya di TV tetapi bila diajak berdebat seorang PM jawab debat bukan budaya kita.
Kesihan mereka ini cakapnya hebat maha berani dan gelar diri sebagai pahlawan bugis tetapi penakutnya bukan main dan kalau memang BUGIS, saya hormat sebab Bugis asali memang berani, bertanggungjawab dan yang ada dalam diri Najib bukan darah Bugis sejati. Darah apa ya?

Siapa sebenarnya mengancam, kami yang mengancam atau kami yang diancam alias ditakuti-takuti dengan segala macam akta untuk menyumbat ke penjara? Binawi!

SabahUbah
SabahUbah
SabahUbah

No comments:

Post a Comment