Wednesday 7 December 2016

Free Sandakan Today Online (FST) POKOK-POKOK KAYU ARAK TUMBUH SUBUR DIATAS BANGUNAN MENJUTAI-JUNTAI


OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO: BRYAN CHANG SHAK HUNG
Rabu Desimber 07/2017


SEJAJAR dengan panggilan daerah Sandakan sebagai  “Sandakan Nature City) atau (Sandakan Semula Jadi banyak perkara-perkara anih yang berlaku) di sekeliling kita sama ada masyarakat menyedari ataupun buat-buat tak sedar memang dasar buta tuli saja mengenai fenomena  ini.

Terdapat  sebuah bangunan yang terletak dipusat Bandar setinggi lima tingkat telah dipenuhi oleh tumbuhan pokok-pokok kayu liar iaitu pokok kayu arak kelihatan menjutai-juntai.

Kalau dipandang mata elok juga sebab bangunan ada satu perhiasan semula jadi tanpa bersusah paya penghuni  bangunan tersebut menanam pokok-pokok bunga sebagai hiasan kerana pokok-pokok arak yang sedia ada tumbuh dengan suburnya disetiap blok bangunan itu, kita tidak sama ada pihak Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) menyedari wujudnya pokok-pokok itu tumbuh dicela-cela bangunan yang dimaksud  atau memang sengaja membiarkan pokok-pokok arak ituterus tumbuh hidup subur di atas bangunan tersebut.


Sesiapapun tidak menafikan pokok arak adalah  satu-satunya tempat persembunyian makluk-makluk halus seperti orang bunian  Jin dan Pontianak.



No comments:

Post a Comment