Sunday 5 January 2014

MP SANDAKAN GESA KERAJAAN BN BANTU MANGSA KEBAKARAN DAPATKAN RUMAH SEMULA ...WONG



Written by Admin
Sunday January 05 2014

OLEH: SHAIMON S JUMADI
FOTO SAFFIE S JUMADI

ELOPURA:- Seramai 30 keluarga tinggal sehelai sepinggang  bilamana 14 buah rumah kayu diperkampungan setinggan Kampung Bakau Batu 2 Jalan Utara dekat sini musnah dalam satu tragedy kebakaran awal pagi tadi.

Menurut salah seorang Pegawai Jabatan Perkhdmatan Bomba di sini memberitahu kepada Wartawan Free Sandakan Today.com  kebakaran tersebut bermula kira-kira jam 3.40 pagi dan pihak bomba menerima panggilan pada jam 4.30 dan sampai dilokasi tempat kejadian kira-kira  30 minit dengan 280 anggota dan melibatkan 4 jentera.

Kata pegawai iitu lagi punca kebakaran adalah daripada soket eletirik dari sebelah rumah memandangkan tiupan angin yang begitu kencang maka api begitu pantas membesar lantas cepat merebak kelain-lain rumah berhampiran yang menyebabkan 14 buah rumah musnah tidak dapat diselamatkan.

“Dalam kejadian tersebut mangsa  tidak dapat menyelamatkan harta benda mereka hanya sempat mengambil beberapa dokumen penting dan tiada kemalangan jiwa  dilaporkan dan taksiran kerugian masih dalam siasatan” katanya.
 
 Ahli Parlimen Sandakan (DAP) Stephen Wong yang telah dimaklumkan mengenai insiden tersebut bergegas pergi ke lokasi tragedy kebakaran bersama rombonggannya  dan sempat menemui para mangsa berkenaan sambil merekodkan nama-nama mereka untuk mendapat sedikit bantuan.

Wong juga difahamkan kebanyakan mangsa tersebut adalah warga tempatan dan pengundi di kawasan DUN Elopura dan  Parlimen Sandakan sambil merayu kepada pihak kerajaan agar dapat membantu mangsa-mangsa berkenaan bagi mendapatkan tempat tinggal mereka semula.

Beliau amat simpati terhadap mangsa-mangsa kebakaran yang ditimpa musibbah itu  harap bersabar ini semuanya adalah takdir Tuhan yang menentukan segala-galanya.




No comments:

Post a Comment