Friday 28 February 2014

WARGANEGARA PENYU PAKISTAN DAPAT BANYAK KEISTIMEWAAN DI NEGARA INI

Written by Admin
Friday February 28.2014
  
OLEH: SHAIMON S JUMADI


KEBANYAKKANNYA  bangsa Pakistan yang tinggal di negara ini khususnya di Sabah walaupun mereka tinggal dalam tiga empat tahun mereka amat bertuah sekali sebab mereka mendapat kerayakan sebagai Warganegara Malaysia secara mendadak.

Sebahagian daripada mereka mempunyai mykad 80 peratus data-data mahupun butiran yang terkandung dalam Mykad mereka lahir di Papar, Kinarut, Keningau, Ranau, Tanparuli, Kinabatangan, Tambunan dan Beluran.

Jadi rakyat Sabah tidak terkejut  kenapa mereka boleh melibatkan khususnya menceburi dalam perniagaan sehingga mereka berjaya membuka kedai dua tiga pintu sebab mereka walaupun dicap dan didakwa sebagai warga penyu yang boleh  hidup dalam dua alam kalau tinggal di negara Malaysia sebagai warganegara lantas kalau pulang ke negara asal mereka jadi warganegara Pakistan inilah untungnya kalau mendapat kerakyatan songsang yang tidak mengikut saluran yang betul namun mendapat keistimewaan daripada kerajaan.
  

Bila mereka sudah disahkan sebagai warganegara Malaysia lantaran mereka boleh sudah memohon apa saja yang ada di negara ini mereka boleh memohon tanah, lesen perniagaan, boleh memohon permit Bas dan Teksi dan boleh jadi ketua cawangan dalam parti-parti politik di negara ini.

Ramai juga rakyat Malaysia termasuk saya sendiri bila mengisi borang untuk mendapatkan BRIM ditolak dan pegawai LHDN  mendakwa kad pengenalan saya tidak betul tetapi seberapa ramai bangsa Pakistan yang memohon 90 peratus diluluskan.
  
Mungkin juga Warga Pakistan yang telah mendapat kerakyatan songsang dianggap telah banyak memberikan sumbangan kepada kerajaan BN kerana mereka telah mengundi calon-calon  BN dan sebagai penentu kemenangan BN dan yang lainya memberi perkhidmatan kepada 100 peratus  penduduk luar Bandar dan dalam Bandar memberi hutang barang-barang  segala kerusi, TV dan sebagainya harga RM100.00 seperti kipas angin di jual kepada pelanggannya dengan harga RM400.00 dengan cara dan kaedah bayaran beransur-ansuran bulanan RM40.00 sebulan.

Selain dari itu 70 peratus anak-anak gadis orang-orang tempatan telah berkahwin dengan Pakistan dengan alasan handsome nanti anak-anak mereka paras wajah tak ubah seperti Salman Khan, Amir Khan, Sharok Khan kalau anak perempuan seperti persis Kajul.

Jangan hairan 30 tahun akan datang dari sekarang  kalau Pakistan jadi Yang Dipertua Negeri Sabah. Jadi Ketua  Daerah jadi Ketua Kampung, Ketua Anak Negeri, Pengerusi JKKK/JKDB Pemaju Mukim, Pemaju Masyarakat dan CDO.

Apa bangsa yang datang ke Sabah sebelum tahun 1970 awal tahun 1940 an hingga 1960 an kita terima ia sebagai rakyat Malaysia tetapi bukannya  datang tahun 1970 an 1980 an hingga 2002 terus jadi warganegara Malaysia ini yang orang sering pertikaikan.

TERIMA KASIH...Warga Penyu Pakistan dapat BR1M

Jujur saya katakana  sekarang ini ramai perempuan di  Sabah kurang berminat berkahwin dengan lelaki tempatan mereka lebih suka dengan  jejaka Pakistan yang ada di  Sabah ini jadi rebutan kepada gadis-gadis tempatan.



No comments:

Post a Comment