Friday 14 February 2014

IBRAHIM ALI LANTIK BONNEY YDP PERKASA SARAWAK SATU PENGHINAAN KEPADA RAKYAT SRAWAK



Written by Admin
Friday February 14, 2014

OLEH: CHARLES P ANDIANG



KUDAT:-  Sekali lagi rakyat Sabah  terhina bila mana Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali telah mengumumkan bahawa penyandang jawatan Yang Dipetua PERKASA Sabah Bonney Narceso P Juanico @ Mohd Yusoff Abdullah dilantik sebagai Yang Dipertua PERKASA bagi Sabah dan Sarawak berkuatkuasa serte merta.

Tindakan Ibrahim yang tidak begitu rasional melantik orang untuk menjawat kedua jawatan tersebut bukan saja satu perbuatan yang tidak relevan bahkan satu perbuatan yang agak sedikit bodoh kenapa tiada orang lain lagi kah selain Bonney untuk menjawat-jawatan sebagai orang nombor 1 dalam kepimpinan PERKASA Sabah dan Sarawak.

Apa kah kebolehannya untuk memimpin sebuah organisasi (NGO) yang agak besar itu sedangkan dia menjadi Ketua Bahagian PBS Sekong pun   terumbang ambing tiada pengikutnya ini lagi hendak memimpin NGO yang bertaraf di peringkat nasional.

Bonney memang tidak layak jadi YDP PERKASA salah satu sebab dia bukan orang Bumiputera dia adalah bangsa Visaya Fipipina pegang Kad Pengenalan tidak betul peluk agama Islampun ala kadar saja setiap minggu pergi  ke gereja RC nama Islamnya  Mohd Yusoff Abdullah.

Pada tahun 2012 bila mana dia dilantik sebagai YDP PERKASA Sabah setelah mengkhianati Datuk Mohd Jeffry Rosman  tiga minggu lagi hampir menjelangnya Hari Lebaran mereka telah menganjurkan satu program ceramah yang diadakan di Dewan Masyarakat Sandakan selama tiga hari berturut-turut.

Sambil menawarkan kepada orang ramai sesiapa yang hendak mendengar ceramah dimestikan membayar RM10.00 dan ceramah tersebut mengisarkan tentang kewujudan semula Skim Amanah Rakyat Sabah (SAS) mereka akan mendapat RM5,000.00 sebelum hari raya, apa lagi orang ramai telah berpusu-pusu mengisi borang keahlian PERKASA dengan sekaligus membayar yuran kemasukan ahli RM10.00.

Dalam tempoh 3 hari saja mengadakan ceramah tersebut Bonney dan tali barutnya berjaya mengumpul dana RM50,000  tapi ke mana  pergi duit sebanyak itu.

Sekali kes ini dirujuk PERKASA pusat mereka telah menafikan bahawa tiada bentuk arahan yang diberikan kepada Bonney dan tali barutnya untuk mengdakan ceramah dan pungutan wang ini satu Kaedah  bentuk penipuan kepada orang ramai di  Sandakan.

Semasa perasmian PERKASA  Sandakan yang diada oleh  Ketua Menteri  Sabah Datuk Seri Musa Hj Aman  tetapi tidak menjadi kenyataan sebab Ketua Menteri pun  sedia bahawa PERKASA yang dipimpin  oleh Bonney di Sandakan memang tidak relevan tambah pula PERKASA dan Bonney telah menjanjikan Saham  Amana Rakyat Sabah (SAS) akan dikeluarkan  RM5,000.00 sebelum hari raya seminggu begitu.

Janji itu menamakan  dan membabitkan  Ketua Menteri siapa berani sedangkan  kerajaan tidak pernah melafaskan apa-apa janji kepada rakyat bahawa SAS akan dikeluarkan semula dan akan  di bayar kepada rakyat.

Bercakap mengenai perlantikan Bonney sebagai YDP PERKASA Sabah dan Sarawak satu penghinaan rakyat Sabah dan Sarawak kerana Ibrahim Ali  telah buta hati buta mata dnb buta segala-galanya kerana melantik sembarangan saja sedangkan banyak bumiputera tulen selain Bonney yang layak jadi YDP PERKASA.
Lagipun PERKASA di Sabah tidak ramai pengikutnya sebab PERKASA sebagai NGO selalu mencetuskan kemarahan rakyat terutama sekali penganut Kristan bukan saja di Semenanjung bahkan di Sabah.
Kemarahan orang Sabah khususnya masyarakat Kadazan, Murut dan Dusun masih membara di hati mereka sebab PERKASA telah melakukan pembakaran bible dan  beberapa gereja di berapa negeri di Semenanjung.


Kita khuatir sekiranya nanti ramai ahli PERKASA  di Sabah dan Sarawak tidak semana-mana Ibrahim Ali yang  anti Kristian dan menyuruhnya membakar semua gereja kerana Ibrahim Ali adalah kebal dengan undang-undang polispun segan hendak menangkapnya kerana kekebalannya.








No comments:

Post a Comment