Monday 3 February 2014

Pegawai Mesra-Umno melemahkan Khalid'

By Admin

 | Ahad 3 Februari 2014
Pegawai Mesra-Umno mensabotaj dasar majlis-majlis tempatan dan kerajaan negeri Selangor.
 




PETALING JAYA: Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim telah gagal untuk reformasi atau mengambil tindakan terhadap pegawai-pegawai sekretariat negeri, majlis-majlis tempatan dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan yang pengikut setia Umno cuba sabotaj kerajaan negeri, kata PKR dan pemimpin-pemimpin PAS.
Kedua-dua pemimpin memberitahu FMT bahawa apabila PAS, PKR dan DAP ahli majlis dicadangkan dasar-dasar mesra rakyat, ada pegawai atas yang akan mengabaikan cadangan itu atau tidak akan melaksanakan dasar-dasar yang berkesan.
Pemimpin PAS berkata ini adalah satu bentuk sabotaj kerajaan negeri dan pegawai-pegawai tidak menghormati ahli majlis tempatan.
"Kami tidak mencadangkan Khalid untuk sihir memburu pegawai Mesra-Umno tetapi dia mesti tegas dan memastikan pegawai-pegawai ini mengikut dasar-dasar yang diguna pakai oleh kerajaan negeri dan melaksanakan dengan sewajarnya.
"Jika pegawai gagal untuk melaksanakan dasar-dasar, tindakan perlu diambil untuk boot mereka keluar dan menggantikannya dengan pegawai Pakatan-friendly.
"Pegawai-pegawai Majlis tidak mengikuti aspirasi kerajaan negeri. Kami kini dalam penggal kedua, tetapi Khalid tidak melakukan apa-apa untuk menangkap keadaan yang tidak sihat ini.
"Sebagai contoh, kenaikan yuran lesen premis perniagaan telah diluluskan oleh kerajaan BN pada tahun 2007 tetapi kerajaan Pakatan meletakkannya ditahan pada tahun 2008. Tetapi pada tahun lepas Khalid melaksanakan yuran baru selepas mendengar kepada pegawai-pegawai majlis, "katanya.
Pemimpin PAS berkata adalah satu norma dalam pengurusan pasar malam termasuk pungutan sewa, bahawa orang jawatankuasa mesti dari kawasan yang sama.
"Di sini, kami mempunyai pengurusan pasar malam yang diberikan oleh majlis-majlis tempatan kepada jawatankuasa dari kawasan-kawasan lain.
"Oleh itu, kita melihat semua ini keputusan tidak popular oleh majlis-majlis tempatan mensabotaj kerajaan negeri," katanya.
Beliau menambah bahawa apabila anda mempunyai prosedur yang tidak logik kepada pengurusan pasar malam dan meningkatkan bayaran lesen perniagaan dan kadar taksiran, orang akan menunjukkan kemarahan mereka terhadap kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan bukan majlis tempatan.
"Jika ini berterusan tanpa dibendung, orang akan menunjukkan kemarahan mereka terhadap kerajaan negeri dan kita mungkin kehilangan Selangor dalam pilihan raya umum yang akan datang.
"Malangnya, Khalid tidak melihat helah politik yang mudah.
"Kami sedar ada 'reka bentuk besar' oleh BN untuk mengambil alih Selangor pada pilihan raya umum akan datang dan kami mengesyaki semua perkembangan ini adalah sebahagian daripadanya," katanya.
Berikutan jejak langkah Negeri Kedah
Pemimpin PKR memberitahu FMT bahawa dua sebab mengapa Pakatan hilang Kedah adalah konflik dalaman di dalam PAS Kedah dan kegagalan bekas Menteri Besar Kedah Azizan Abdul Razak untuk membersihkan apa yang dikenali sebagai pegawai Umno-setia dalam kerajaan negeri.
"Ahli-ahli exco Pakatan akan menjalankan mesyuarat dengan jabatan-jabatan atau pegawai-pegawai majlis tempatan dan meminta mereka untuk mengikuti arahan kami. Walau bagaimanapun, tiada apa yang akan dilaksanakan.
"Ya, kita mempunyai konflik dalaman juga. Konflik antara Khalid dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali adalah satu rahsia terbuka.
"Kita perlu menghentikan konflik ini dan tidak mahu Selangor jatuh kepada BN seperti Kedah.
"PAS gagal untuk mengatasi konflik dalaman di Kedah dan kami kehilangan negeri untuk BN. Terdapat pemimpin-pemimpin PAS beberapa yang secara terbuka mengakui ini adalah sebab kami kehilangan Kedah.
"Jadi kita perlu untuk menghentikan krisis ini dan menggantikan Khalid adalah perlu," katanya.
Kedua-dua pemimpin terpelihara komen sama ada Kajang pilihan raya kecil adalah perlu untuk menangani masalah dengan Khalid.
Mereka juga mengelak soalan sama ada Anwar Ibrahim adalah orang yang tepat untuk menggantikan Khalid.
Pemimpin PKR berkata langkah terbaru oleh Anwar dan PKR adalah untuk melindungi dan mengukuhkan kerajaan negeri.

No comments:

Post a Comment