Sunday 7 September 2014

PEMANSUHAN AKTA HASUTAN 1948 SEMAKIN MENDAPAT SOKONGAN OLEH PIHAK PEMBANGKANG

By Admin

OLEH: ROBERT ANAK NYALAI

MIRI:  Cadangan Perdana Menteri Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang hendak memansuhkan Akta Hasutan 1948 semakin mendapat perhatian oleh semua pihak bukan saja kepada ahli-ahli penyokong parti  kerajaan khususnya komponen Barisan Nasional (BN)  malahan para penyokong dan pemimpin pembangkang  turut memberi respon yang baik.
Ini jelas dan ternyata di mana  Pemuda   Sarawak dan Bahagian Bandar Kuching akan menyertai dan mengambil bahagian sepanjang tahun ‘Mansuh Akta Hasutan’
Dianjurkan bersempena dengan kempen yang dimulakan oleh jawatankuasa kebangsaan peguam muda dari Majlis Peguam, ia telah bermula di Kubah Ria minggu ini untuk mengumpul tandatangan bagi petisyen tersebut.
“Kami merancang untuk membawa kempen ini ke kawasan lain di Sarawak kerana ini adalah satu perkara yang memberi kesan kepada semua orang termasuk masyarakat luar bandar,” kata ketua bahagian PKR Bandar Kuching Simon Siah Sy Jen.
“Kempen ini terbuka kepada semua orang termasuk ahli-ahli Barisan Nasional (BN) yang percaya bahawa Akta Hasutan 1948 harus dimansuhkan.
“Oleh itu, kita juga meminta semua pihak untuk datang dan menyertai kami dalam kempen ini,” katanya.
Menjelaskan lebih lanjut, Simon berkata bahawa ia adalah satu trend yang ditetapkan oleh kerajaan BN untuk mengenakan tentangan suara dengan menggunakan Akta 1948 yang kuno ini.
“Dikatakan bahawa kesalahan menghasut mempunyai akar dalam pra-kolonial Britain di mana ia adalah satu kesalahan memfitnah Raja atau Permaisuri.
“Walau bagaimanapun, United Kingdom dan negara-negara lain dalam Komanwel, di mana Malaysia adalah ahli, telah memansuhkan penggunaan akta hasutan, manakala negara kita masih menggunakannya sehingga kini,” katanya.
Simon, yang juga seorang peguam berkata: “Penggunaan yang paling tidak masuk akal akta hasutan adalah penangkapan terbaru Profesor Azmi Sharom.”
Dalam perkembangan yang berkaitan Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali dalam kenyataannya beliau (Ali) akan menentang habis-habisan pemansuhan Akta Hasutan 1948 itu kerana menganggap tindakan  dan keputusan Najib yang bakal memansuhkan akta tersebut sebagai tidak wajar sambil menyatakan beliau dan ahli-ahli PERKASA di seluruh pelusuk Semenanjung dan Sabah agar jangan memberi undi terhadap mana-mana calon  yang bertanding  BN/UMNO pada PRU 14 nanti.


No comments:

Post a Comment