OLEH: THOMAS SINGGIUK (KK)
Saturday December 10/2016
KOTA KINABALU:- Seorang pelanggan yang membeli peralatan dan kelengpan pejabat bernilai RM700.00 dari sebuah kedai MR.D.I.Y di bandaraya Kota Kinabalu telah tertipu.
Mangsa yang dikenali Jum Pacifico Abdullah (gambar) selaku Ketua Pewagai Eksekutif (CEO) Media Portal The Sabah Insider Online yang beribu pejabat di Jalan Api-Api Centre Point di katakana telah membayar pembelian barang-barang tersebut di kedai berkenaan dengan menggunakan Maybank Kad Debit.
Jun berkata semasa membuat pembayaran tersebut berjumlah RM700.00 menggunakan kad debit sekali tekan mesin kredit/debit tidak berfungsi menurut casher kedai MR. D.I.Y dan telah di coba beberapa kali sama juga alasan yang di berikan oleh pekerja kedai tersebut mesin tidak berfungsi sebab terputus line.
Insiden itu berlaku lebih kurang juam 11.. pagi setelah mesin gagal berfungsi saya membayar dengan wang tunai berjumlah RM700.00 kepada pekedai tersebut.
Kemudian lebih kurang jam 6.00 petang saya pergi ke Maybay Bank untuk membuat semakan keatas baki wang saya yang ada di dalam akaun baki wang tersebut telah dipotong dua kali berjumlah RM1,800.30
Wang berjumlah : RM601.60 ) bayaran pertama dan pembelian kedua (3) tiga kali potongan RM62.70 ( berJumlah RM187.10 ) bagi barangan yang sama, dan sebenarnya barangan tersebut SAYA BAYAR MENGGUNAKAN WANG TUNAI kerana menurut cashier bertugas KAD DEBIT MAYBANK SAYA tidak dapat digunakan.
Lebih kurang jam 6.20 petang, apabila saya adukan perkara ini kepada pihak mereka,
CIK KALISA Assistant Supervisor cawangan memberi jawapan yang mengecewakan walaupun saya menunggu begitu lama sehingga jam 9.00 malam, lebih kurang 9:15 malam, seorang Assistant Branch Manager Puan KASMATUN dari cawangan MR. D.I.Y, IMAGO, KOTA KamiNABALU, telah berjumpa saya dan berjanji mengembalikan wang saya menggunakan
Wang peribadinya dahulu sebelum jam 5:00 petang esok (26/11/16) sekiranya masalah dengan pihak Maybank atau Public Bank belum selesai kembalilan wang” kata Jun lagi.
“Saya tiada pilihan lain jika pihak kedai tersebut berdoladalik enggan membayar wang berjumlah RM700.00 saya terpaksa membuat laporan Polis dan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) agar mereka dambil tindakan ini satu merupakan perbuatan penipu pelanggan.” Ujarnya
No comments:
Post a Comment