Wednesday 15 February 2017

FST….. NEGARA MALAYSIA PASTINYA BAKAL DITIMPA MALAPETAKA DAN BALA BESAR BILA KEBANJIRAN 1.5 JUTA BANGLADESH KE MALAYSIA NANTI



OLEH: WAN FARIDAH WAN AHMAD (FST- PJ)
Rabu Feb. 2017-15

PUTRAJAYA:- JIKA benar apa yang diperkatakan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamadi bakal membawa masuk rakyat Bangladesh ke Negara ini yang berjumlah 1.5 juta Negara Malaysia akan ditimpa bala dan melapetaka bila mana kebanjiran besar-besaran rakyat Bangla ini nanti.
Jumlah Bangladesh yang akan di bawa masuk 1.5 juta bukan angka kecil jadi di mana mahu meletakan rakyat Malaysia jika peluang pekerjaan semuanya telah dibolot oleh Bangla nanti. 
Walaupun kemasukan bangla ke Negara ini  secara beransur-ansur tetapi lama kelamaan jumlahnya jadi lebih besar  bila sudah ramai 1.5 juta Bangladesh duduk di Negara ini 68 peratus di berikan taraf sebagai  warga Negara Malaysia sudah tentu banyak perkara-perkara buruk akan berlaku rakyat Malaysia yang menanggung akibatnya menjadi sasaran utama jadi mangsa keadaan  seperti samun-rampokan dan kes rogol. 
Sudahlah wanita Malaysia 89 peratus kegatalan dengan lelaki Bangla 90 peratus mereka sudah berkahwin dengan lelaki bangsa ini akan bertambah masalah besar yang paling rumit yang sukar dipantau.
Menurut Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kemasukan 1.5 juta pekerja Bangladesh dibuat secara berperingkat berdasarkan permintaan pasaran dansekaligus. 
Putrajaya hari ini mempertahankan tindakannya bersetuju membawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh ke Malaysia dalam tempoh 3 tahun. 
Beliau yang juga menteri dalam negeri menidakkan kritikan pihak yang menganggap kerajaan cuba mengambil untung daripada levi yang dikenakan ke atas pekerja terbabit.
 “Mereka perlu ingat pengambilan pekerja ini berdasarkan permintaan pasaran dan bukan kita yang mahu suka-suka bawa mereka masuk,” katanya di Putrajaya hari ini.
KENYATAAN  RASMI  ZAHID
Beliau berkata demikian kepada wartawan selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Pembangunan dan Pengurusan Industri Halal Malaysia.
Kata Zahid, Putrajaya akan menghantar Menteri Sumber Manusia Datuk Richard Riot bagi menandatangani perjanjian persefahaman berhubung perkara itu dengan Dhaka, selepas Kabinet memberi lampu hijau. 
Dhaka sebelum ini dilaporkan sudah meluluskan draf perjanjian tersebut.
Zahid pertama kali mengumumkan perkara itu pada Jun tahun lepas, mengatakan langkah itu bagi memenuhi permintaan majikan daripada pelbagai sektor.
Bagaimanapun, ia mendapat reaksi negatif pelbagai pihak terutamanya Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC). 
Setiausaha Agung MTUC N Gopal Krishnam berkata, lebih baik kerajaan membekalkan latihan secukupnya dan gaji setimpal kepada pekerja separa mahir tempatan untuk diserapkan ke dalam sektor yang ketika ini kurang diminati warga Malaysia.
Ia juga berkata, langkah itu bertentangan dengan polisi negara untuk hanya mempunyai 15% pekerja asing dalam tenaga kerja menjelang 2020.
Kesatuan sekerja turut mendakwa, keupayaan membuat keuntungan sehingga 50% daripada perkhidmatan perniagaan pembekal pekerja asing menjadi penyebab industri berkenaan begitu menguntungkan dan terdedah kepada penyalahgunaan kuasa.
Kedua-dua MTUC dan Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) juga mendakwa, pembekal industri buruh asing bernilai bilion ringgit boleh mempengaruhi kononnya “permintaan” terhadap 1.5 juta pekerja baharu yang dirancang dibawa masuk dari Bangladesh itu.



No comments:

Post a Comment