Sunday 12 February 2017

FST NAMANYA POLiTiK BANYAK KARENAH


OLEH: NURLIYANA ABDULLAH-FST
Sunday February 2017/12

POLITIK itu tidak sama seperti sistem tadbir pejabat yang harusnya ikut peraturan dan undang-undang yang dicipta.

Politik kata orang selalu dijanjikan sebuah jambatan meski di lokasi tidak ada sungai dan itu sebab politik itu ikut kamus indon dikatakan muslihat.

Siapa atau parti mana yang bijak bermuslihat biasanya akan selalu menang kesan rakyat lebih suka melihat yang nampak dan apa yang dirasa tetapi kabur melihat apa yang bakal terjadi di depan dan kesannya hidup rakyat menderita sedang pemimpin begitu rakus dan tega menipu, berbohong dan melaknati amanah yang rakyat beri.

Cuba kita perhatikan apa jadi 1MDB kendalian Arul, apa jadi FELDA dikepalai oleh Isa, mana sudah si Rezza, Pak Arab dan Jow Low dan apa jadi Apandi habis semua kes 1MDB ia tutup sementara si Jamal setiap hari jadi orang gila meroyan dan racau memanjang zaman.

Ini semuanya permainan dan muslihat di depan mata dan apakah rakyat main tutup mata membisu seribu bahasa dan di PRU terus beri undinya kepada BN? Baculkah kita ini termasuk diri saya sendiri, kerabat serta suku sakat yang kesani harga getah, sawit murah dan hidup kian sesak dan menyesakkan?

Rakyat kena fikir dan kena jelaskan sejelas-jelasnya meski kutukan hinaan saling datang bertandang ke halaman rumah kita untuk menjelaskan hakikat sebenarnya.

Politik itu bukan mainan sebaliknya satu bisnes dan kerana itu di akhir ini macam-macam yang aneh berlaku dan rakyat hadapi dengan putih mata yang kekadang cukup memalukan segalanya.

Sabah ini memang punya ladang sawit terbesar, tetapi tidak mampu hasilkan sabun, minyak segala minyak dan itu sebab minyak masak susah didapatkan tetapi minyak masak kita banyak sangat dihantar ke negara China dan keperluan di dalam negeri disekat dan tiba-tiba muncul satu perniagaan baru kalangan orang politik sendiri dan bukankah itu niaga namanya?

Buka mata, bukan telinga dan buka mata hati lihatlah di sekitar, sesunggunya politik itu sama di mana-mana dan bukan BN namanya kalau tidak menipu dan memperbodohkan rakyat di sekitar.

Memang Sabahan terutamanya dikasih bodoh dan pemimpin Sabah sendiri rata2 terus menunduk ketika berhadapan dengan Najib dan takut sangat menanduk sebab keduanya ada tong tahi yang boleh meletup bila-bila saja seperti bom jangka dan akhirnya mereka jadi badut, buta matanya dan buta hatinya segala itu menjadikan rakyat menderita dan terus diam bisu seperti ada saja kematian dan mereka berkabung kematian suara kepala otak jadi beku bisu tidak ada lagi bahasa mahu dilagukan macam termakan nasi kangkang.

Begitulah hakikat yang dihadapi oleh rakyat Sabah bukan saja bisu buta mata malah sudah lama tersihir kesan tangki biru dan Br1M yang seolah menjadi raja penyebab lupa diri dan lupa negara bangsa di depan yang samar dan gelap.

Politik itu strategi dan politik itu tipu daya dan politik itu muslihat dan kita terperangkap di dalamnya dan kita dibaculkan dan kita jadi hamba abadi yang menyebabkan otak tidak boleh lagi memikir dan berfikir.

Para professor, dekan, naib cancelor semuanya dikangkungkan dan ada yang bijak dipecat singkir sama seperti Hang Nadim Singapura dilanggar todak yang bijak dibuang dan itu sebab dalam UMNO yang bijak lari berada di pembangkang dan yang dungu jadi lembu diam di Kondo pastinya Sharizat tahu sangat hal ini.

Jamal Jamban terus meroyan, Ijat ketawa di kondo bersama lembu-lembunya, sementara si Nazri selesai pelancongan tutup diNGAP macam bujang senang dan kak Semah terus dengan cincinnya yang berkilauan, Azeez selesai Tabung Haji sedang si Jamil kerjakan duit zakat, PROTON pula dijual jadi mangsa.

Adohai, Sabahan terpingga-pingga macam orang sasau dan bila ada kapal WARISAN mulalah mereka terjaga sedikit/sedikit saja tetapi ada pula ajen BN bersuara keras untuk isi kantung sendiri sambil melaungkan kerjasama dengan tujuan raih kesan warisan jelajah berkerja keras.

Hati-hati kamu duhai Sabahan dan jangan sekali terpengaruh dan jangan leka selamatkan diri naiklah segera ke kapal namanya WARISAN dan tentu ingat kapalnya nabi NUH yang selamatkan umat manusia dan binatang-binatang dibawa bersama secara berpasang-pasangan

Ingat itu kita kena ubah segalanya. Kita mesti berubah. Tiada cara lain. Tak perlu toleh kanan kiri terus ke depan bersama WARISAN negara bangsa kita.


No comments:

Post a Comment