Friday 2 January 2015

USAHA KERAJAAN TURUNKAN MINYAK RON95 RON97 DAN DIESEL DISAMBUT BAIK....SALEENA

OLEH: SHAIMON S  JUMADI

SANDAKAN:- Penurunan harga runcit minyak petrol RON95 RON97 dan Diesel 30 sen dan 35 sen berkuatkuasa pada 1hb Januari ini seharusnya disokong oleh semua pihak terutama para pengguna pemotoran.

Dengan penurunan harga runcit RON95 dari harga asal RM2.26 kepada RM1.91 RON97 RM2.46  kepada RM2.11 dan diesel harga sebelum ini RM2.23. kepada RM1.93 benar-benar menggembirakan para pengguna di seluruh negara.

Ketua Wanita Parti Bersatu Sabah (PBS) Bahagian Tanjung Papat Puan Saleena Titi (gambar) berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Mazlan yang tersiar diportal Sabahkini.Net tarikh 1hb Januari 2015 bertajuk “PETROL RON95 KINI RM1.91 SELETER”
Dalam pada itu Saleena menyambut  baik tindakan kerajaan menurunkan harga runcit minyak petrol RON95 RON97 dan Diesel keparas yang terendah sekali.


Saleena berkata lagi dengan penurunan ketiga-tiga jenis bahan  api yang terendah itu maka para peniaga yang berhasrat untuk menaikan harga barangan 80 peratus dan diikuti tambang bas akan dinaikan 90 peratus  agar niat untuk berbuat demikiian hendaklah dibatalkan saja.

“Tidak dinafikan terdapat sesetengah pegiaga khususnya kedai-kedai  runcit sudah memulakan menaikan harga barangan sebanyak 90 peratus dengan ini saya bagi pihak pengguna merayu kepada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) harus membuat serbuan dimana-mana saja kedai runcit yang telah dikenal pasti untuk menaikan harga barangan dengan sewenang-wenangnya dan mereka yang terbabit harus dikenakan tindakan undang-undang yang lebih berat-ujarnya.


Apapun kata Saleena para peniaga di seluruh negara agar menyahut saranan dan seruan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Mazlan supaya tidak menaikan barang-barang peniagaan mereka sebaliknya pula jika perlu menurunkan harga barangan ini sejajar dengan tindakan kerajaan menurunkan harga minyak jatuh menjunam 

No comments:

Post a Comment