Wednesday 14 January 2015

HUJAN LEBAT 2 HARI BERTURUT-TURUT BANYAK KAWASAN DILANDA BANJIR KILAT

OLEH: SHAIMON  S JUMADI

GUM-GUM:- Hujan lebat turun tanpa henti dua hari berturut-turut sejak kelmarin lagi  hingga kehari ini banyak tampat telah dilanda banjir kilat dan telah  mengedalami berapa primes  deretan kedai dan  juga jalan raya.

Antaranya jalan yang turut dilanda banjir kilat jalan batu 16 Jalan Labuk. Pekan BDC , Bandar Litat termasuk kawasan Batu Sapi.

Dalam tinjauan wartawan The Sabah Insider.net  ke Jalan Batu 16 mendapati  permukaan jalanraya telah dipenuhi oleh air dan ini menyebabkan  kesesakan lalu lintas  disepanjang jalan tersebut.

Punca banjir sebenarnya adalah sikap tidak bertanggungjawab pihak berkuasa tempatan dalam menyenggelarakan hakisan dan longgokan sampah sarap yang ada diperut parit mahupun longkang.

Mereka sudah tahu bahawa masa   kini  adalah musin terkujuh  yang berpanjangan hingga bulan Februari  kenapa  saliran parit dan longkang-longkang yang telah  tersumbat tidak mahu dibesihkan diawal-awal lagi untuk mengelakan berlakunya kebanjiran.

Di Pekan BDC pada jam 6.00 pagi telah dinaiki air banjir kilat sedalam 2 meter hampir mengendelami deretan primes kedai ini juga berpunca  daripada longkang-longkang yang tersumbat tidak dibersihkan  maka bila hujan tanpa henti lantas tempat-tempat yang terletak dikawasan rendah memang mudah dilanda banjir.   




No comments:

Post a Comment