Wednesday, 14 January 2015

PUNCA KELEWATAN PROJEK JALAN BATU 8 DAN JALAN SEGALIUD SPRM MINTA SIASAT JKR

DARI KACAMATA WARTAWAN KANAN
SHAIMON S JUMADI
ssjumadi@gmail.com

KEDUA-dua projek pelebaran jalan antara Jalan Segaliud-Bukit Garam dan Jalan Batu 8 ke Batu 16 Jalan Labuk Sandakan seboleh-bolehnya harus segera dipercepatkan siap sepenuhnya.

Memandangkan  kedua-dua jualan yang dimaksudkan itu adalah merupa jalan dan laluan utama kepada pemandu yang berulang alik  dari satu tempat ketempat lain.

Kegagalan pihak contractor menyiapkan kedua-dua projek pelebaran jalan-jalan itu  dekat empat tahun ini  ia menjurus kepada menimbulkan pelbagai masalah kepada setiap pennguna  setiap hari.

 Contohnya  jalan Segaliud-Bukit Garam sejauh hampir 10 batu itu yang penuh grable  ia bukan sekadar membahayakan kepada para pemandu bahkan juga boleh merosakan kereta-kereta kecil yang hari-hari lalu di jalan itu.
 
Seperti projek pelebaran Jalan Batu 8 ke Batu 16 Jaloan Labuk  ia bermula pada tahun 2011 lagi pihak kontraktor berkali-kali menjanjikan kepada pihak Jabatan Kerja Raya (JKR)  bahawa projek itu akan  siap sepenuhnya pada hujung bulan Disember 2013 tetapi tergendala asalan yang diberikan punca tiang elektrk dan cable telekom.

Sedangkan pihak kerajaan telah membayar kos untuk pencabutan tiang elektrik dan tiang cable telefom pihak SESB menerima pembayaran RM6 juta dan pihak Telekom RM5 juta  dalam masa yang sama semua tiang-tiang  elektrik dan tiang-tiang cable telekom yang didakwa menggangu kerja-kerja projek pelebaran jalan itu dan punca kelewatan penyiapan sepenuhnya  kini tiang-tiang tersebut sudahpun habis dicabut semuanya.

Pihak JKR kemudian melanjutkan tempoh semula jadual sehingga hujung Disember 2014 bahawa projek itu mesti disiapkan sepenuhnya namum gagal lagi dilanjutkan lagi jadual untuk menyiapkan projek pada awal April 2015, hanya tinggal 3 bulan sahaja boleh kah siap sepenuhnya.

Ramai orang berpendapat dan memberi pandangan masing-masing  mengenai kelewatan projek pelebaran antara Jalan Segaliud-Bukit Garam Jalan Batu 8 Ke Batu 16 Jalan Labuk mereka menyalahi pihak kerajaan khususnya JKR kerana terlalu berlembut dengan pihak-pihak kontraktor yang dilantik oleh kerajaan yang telah gagal berkali-kali  dalam  melaksanakan kedua-dua projek tersebut.

Dalam perkara ini Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) seharusnya tidak boleh berdiam diri harus masuk campuran dan membuat penyiasatan terperinci kenapa  ia boleh berlaku, ini tentu pihak JKR dan pihak Kontraktor kapset atau ada unsur-unsur rasuah di kalangan mereka.

Sepatutnya kalau kontraktor A yang telah gagal menyiapkan projek tidak mengikut jadual yang telah ditetapkan mereka harus disingkir ganti kontraktor dengan baru untuk menyambung semula kerja-kerja pelaksanaan projek berikutnya  dan bukannya membiarkan kontraktor A yang gagal berkali-kali masih meneruskan projek tersebut ini yang menyangsikan kepada rakyat jelas pihak JKR telah menerima sogokan  daripada kontraktor A tadi.

Diharap pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengikuti perkembangan cerita mengenai masalah projek Jalan Raya di kedua-dua tempat ini akan mengambil tindakan dan menjalankan penyiasatan terperinci cari dimana punca-punca sebenar kelemahan yang belaku terhadap projek ini agar para pengguna jalan setempat berpuasa hati dan tidak menimbulkan sebarang kesangsian  dan keraguan deapat penyelewengan ini.
  
Kelewatan menyiapkan  kedua-dua projek itu inilah punca sebenar sering kali berlakunya kemalangan jalanraya yang benyak mengorbang nyawa orang-orang yang tersayang mati kojol diatas kedua-dua jalanraya tersebut.

Boleh  dikatakan dalam 1,000 orang Sandakan kebanyakannya mati 70 peratus adalah atas sebab kemalangan jalan raya Segaliud-Bukit Garam dan Jalan Batu 8 ke Batru 16 Jalan Labuk selebihnya mereka mati akibat sakit.

Dalam erti kata lain  kelewatan projek penyiapan Jalan Segaliud-Bukit Garam Jalan Batu 8 ke Batu 16 Jalan Labuk  jelas kedua-dua jalan ini adalah penyumbang besar dalam kemalangan jalan raya setiap hari setiap masa dan setiap waktu.

Makanya para pemandu yang melalui kedua-dua jalan itu harus sentiasa berwaspada dan berehati-hati ketika memandu diatas jalan raya di kedua-dua tempat ini sebabnya silap langkah silap hari  bulan silap waktu anda pastinya menjadi korban nahas jalan raya dalam  sekelip mata sahaja bakal meninggalkan orang-orang yang tercinta pergi selama-lamanya

Tengok saja orang Sandakan semakin hari semakin hampir pupus 70 peratus mereka mati diatas jalan raya, bayangkan kalau kemalangan dalam sehari hingga10 orang terkorban dalam 30 hari sudah berapa jumlahnya kalau setahun. POSTED BY THE SABAH INSIDER.net



No comments:

Post a Comment