Saturday 7 December 2013

SUDAH JADI BUDAYA PEMANDU LORI PALING GEMAR MELANGGAR KERETA, PEJALAN KAKI

Written By Admin
Saturday December 7,2013

KIRIMAN AHMAD SAUJAN


KUDAT:- Sesiapa saja tidak dapat menafikan  pembabitan pemandu lori di negara ini termasuk di Sabah nisbah 90 peratus mereka suka melanggar kenderaan-kenderaan kecil sama ada pacuan 4 roda, kancil termasuk penunggang motorsikal dan pejalan kaki sehingga meragut nyawa  amat mengerikan.
 
Perbuatan para pemandu lori yang dimaksudkan  itu  seakan-akan sudah menjadi budaya dan trend mereka gemar melanggar sama ada perbuatan sengaja atau disebaliknya.
 
 
Sudahlah begitu 80 peratus pemandu yang terlibat  membunuh manusia di atas jalan raya terlepas begitu saja jarang kita dengar mereka dimasukan kepenjara bertahun-tahun kebanyakan buang kes.

 
Bila pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak mengambil sebarang tindakan kepada para pemandu lori tadi maka ramailah para pemandu lori besar kepala walaupun dalam satu masa mereka melanggar hingga 10 orang JPJ langsung tidak menghiraukan apa lagi para pemandu tadi naik taucanglah.

Salah seorang pemandu lori yang membawa lori 3 tan yang hanya dikenali Ahmad Tambayangan memberi tahu  dia sudah 4 kali melanggar pertama motorsikal mati, kedua pejalan kaki mati, ketiga budak  sekolah dan yang keempat melanggar kereta kancil semuanya mati namun Ahmad  hanya dikenakan denda RM5,000.00 bos atau majikannya yang melunaskan semua deda tersebut.

“Memang seronok kalau kita melanggar orang saya minta kawan-kawan saya khususnya pemandu lori ikut jejak saya langgar saja orang jangan takut JPJ dan polis tidak akan mendakwa kamu hanya dikenakan denda saja baru berapa RM6.000.00 itupun majikan yang bayar” ujarnya.

No comments:

Post a Comment