Thursday 6 October 2016

MALAYSIA DI GELAR MALINGSIA DI LUAR NEGARA

OLEH: ISMAILY BUNGSU
Khamis Oktober 06/2016

BARANGKALI perlu juga kita fikirkan kenapa jadi demikian dan apa saja yang berlaku terutama yang terkait dengan penghinaan tentu ada sebab-sebabnya.

yang membaca tidak perlu bertanya di mana dan bila hal berkenaan terjadi sebab itu tidaklah saya tahu tetapi berdasarkan gambar rasanya tidak di malaysia tetapi di luar negara.

Menatap fotonya kejadian berkenaan bermacam teka teki dan prasangka terfikirkan dan kata orang setiap kejadian itu mesti ada sebab-sebabnya.

Memang kalau dilihat keadaan negara kita, malaysia dipandang sebagai sebuah negara korupsi yang melampau, cuma saja korupsi yang berlaku di malaysia ini kalau dilakukan oleh atasan semuanya rata-rata disembunyikan sebab segala agensi yang bertanggungjawab di bawah kuasa seorang pm.

Kemudian bukan saja itu, malah sesuatu perbuatan yang memang salah dicipta aktanya OSA untuk melindungi dan ini yang menyebabkan segala korupsi berlaku yang dilakukan oleh atasan senantiasa terlindung dan jika terkena pembangkang itu bisa saja diriuhkan ke seluruh dunia.

Nah, media-media dan yang ada di luar negara terus membicarakan hal yang terjadi di malaysia, malah sanggahan demi sanggahan selalu dikatakan konon mereka yang di luar campur tangan hal ehwal dalam negara kita.

Sebenar apa yang di bicarakan oleh peguam negara amarika itu bukan campur tangan tetapi itu kasus pembelian hartanah di negara mereka sendiri dan negara lain juga akan mengambil tindakan sama jika berlaku di negara masing-masing sebab itu hal negara mereka dan tidak timbul soal campur tangan di negara kita.

Nah, kesan dunia menumpu mata kepada kita malaysia, maka ditambah dengan marahnya rakyat malaysia maka luar negara melihat negara kita punya kerajaan yang melindungi koruptor lima bintang.

Nah, kesannya itulah begitu jelas kelihatan bila TPM yang mewakili PM berucapan di PBB kerusi menjadi kosong dan itu satu perlian yang memalukan dilakukan oleh pemimpin dunia dan ini beda zaman mahathir yang cukup dihormati ketika itu.

Nah, kesan masalah-masalah  yang diperkatakan itulah mereka yang di luar melihat negara kita sebagai negara yang penuh dengan kebobrokan dan tidak hairan ada yang mengatakan yang negara kita digelar malingsia.


No comments:

Post a Comment